Post

Rodzaje i budowa amortyzatorów rowerowych

Niki Lauda był legendarnym kierowcą Formuły 1, który był również trzykrotnym mistrzem świata. Zwykł mawiać, że stwórca dał mu dwie rzeczy, które pozwoliły mu dobrze prowadzić samochód: Jego mózg i pośladki. Część znajdująca się z tyłu jego szlachetnego imienia mogła pomóc mu wyczuć rozkład masy, podsterowność i problemy z przyczepnością. Rowerzyści dzięki swoim pośladkom są w stanie wyczuć każdą nierówność na drodze. W dobrej wierze wyposażyliśmy nasze rowery w amortyzatory, aby poprawić wydajność i bezpieczeństwo.

Jaka jest rola amortyzatora rowerowego?

Amortyzatory rowerowe są bardzo powszechne. Im bardziej specyficzny rower, o większych ambicjach niż tylko przemieszczanie się z punktu A do punktu B; tym popularniejsze zawieszenie. Dlaczego? Dlatego, że sztywność roweru może być zmieniana bardzo nieznacznie, gdy posiada on tę funkcję. Poprawia to również komfort jazdy. Na przykład przedni amortyzator rowerowy pomoże odciążyć ramiona i ręce od drgań przenoszonych z nawierzchni drogi. Rower MTB z tylnym amortyzatorem pozwoli Ci wspinać się wyżej. Tłumi on również uderzenia po przejechaniu przez przeszkody, sprzyjając stabilnej pozycji. Amortyzator rowerowy zwiększa bezpieczeństwo.

Wszystko zależy od tego, jaką masz amortyzację. W trekach jest to niewielki skok, natomiast rowery z pełnym zawieszeniem lub górskie, to zupełnie inna wartość. W rowerach turystycznych skok jest bardzo mały, podobnie jak w tych wyposażonych w prosty amortyzator oparty na sprężynie. Główną funkcją amortyzatora rowerowego jest wyrównywanie wzajemnych obciążeń spowodowanych zważeniem roweru i rowerzysty. Różne nawierzchnie wymagają różnych amortyzatorów. Na te potrzeby odpowiada rynek i producenci. Zobaczmy jak to działa w praktyce.

Różne rodzaje amortyzatorów do rowerów

Podstawowa zasada konstrukcji amortyzatora rowerowego jest prosta. Można jednak podejść do niej na wiele sposobów. Do amortyzacji można wykorzystać odpowiedni układ mechaniczny, który opiera się na elemencie sprężystym. Może to być sprężyna lub płyn, taki jak olej lub powietrze. Urządzenie pod wpływem kompresji "oddaje" przyłożoną siłę i wraca do punktu wyjścia. To już wszystko. Diabeł zawsze tkwi w szczegółach. Istnieje kilka podstawowych typów dla amortyzatorów. Są to podstawowe typy amortyzatorów:

  • amortyzatory powietrzne: Amortyzatory te wykonane są z powietrza sprężonego w cylindrze, który pod wpływem ruchu ulega sprężeniu i rozprężeniu. Większość amortyzatorów może być modyfikowana w celu dostosowania ilości powietrza wewnątrz, co pozwala na zmniejszenie lub zwiększenie jego amortyzacji.
  • Amortyzatory powietrzno-olejowe: Jest to połączenie oleju i oleju, które działa dobrze, ale jest bardziej kosztowne w eksploatacji. Zazwyczaj amortyzatory pełnią dwie role. W jednym znajduje się komora powietrzna, która działa jak sprężyna, a w drugim przez otwory o różnej średnicy przepływa olej, który amortyzuje wstrząsy. Można je regulować "dla siebie", czyli ustawić je tak, aby były twarde lub miękkie w zależności od stylu jazdy i osobistych preferencji.
  • Amortyzatory sprężynowe - prosta, niezawodna konstrukcja, w której pracę wykonuje sprężyna o pewnym stopniu ugięcia. Często stosowane w trekkingu, gdzie nie potrzeba dużego skoku.
  • Amortyzatory sprężynowe - wykonane są z oleju i działają poprzez kontakt z układem sprężyn przez otwory. Można je regulować (zwłaszcza te o mniejszym skoku) i wymagają mniejszego wysiłku przy regulacji niż systemy wykorzystujące powietrze zamiast sprężyn.

Poszczególne amortyzatory mogą być wykorzystywane do różnych rodzajów jazdy w zależności od skoku. O ile skok możemy regulować w pewnym zakresie, to do bardziej wymagającej jazdy wymagane są amortyzatory o większym skoku. Pokażemy Ci, który amortyzator jest najlepszy dla Twojego konkretnego roweru.

Różne rodzaje dostępnych amortyzatorów

Amortyzatory nie są zalecane do rowerów szosowych. Kolarze szosowi dbają o wagę i sztywność, więc przedni amortyzator może zmienić jedno i drugie. W gravelach i trekach mamy już amortyzator rowerowy. Trekkerzy uwielbiają dodatkowy komfort, a gravelowcy tłumienie nierówności. Poniżej znajduje się tabela zestawiająca różne rodzaje amortyzatorów rowerowych wraz z ich ceną, przeznaczeniem i modelami.

A co z tyłem?

Amortyzator rowerowy (lub amortyzator tylny) to materiał na osobny element. Działa na tej samej zasadzie, co zestaw zawieszenia w samochodzie. Dostarczany jest osobno i jest niezbędnym elementem rowerów z pełnym zawieszeniem. Jego cena i możliwość regulacji wzrasta wraz ze wzrostem złożoności konstrukcji. Najczęściej występuje w połączeniu sprężyny i olejowego lub powietrznego systemu tłumienia. Jest niezbędny w zaawansowanych rowerach MTB specjalizujących się w jeździe FreeRide lub Downhill.

Specjalne urządzenia Niki Laudy

...które wszyscy dzielimy, są równie podatne na wstrząsy i najbardziej wymownym znakiem naszej potrzeby amortyzacji. Nowoczesne rowery jednośladowe posiadają wbudowany w swoją konstrukcję amortyzator rowerowy. Dzięki temu możemy jeździć bardziej komfortowo i bezpiecznie. Można dopasować model do każdego roweru, a jego wymiana jest prosta. Zabieg ten może znacząco zmienić wrażenia z jazdy. Zabieg ten redukuje wstrząsy i nierówności, dzięki czemu możemy jeździć pewniej i przez dłuższy czas z większą przyjemnością.