Jak czyścić rower?
Obecnie jesteśmy w środku okresu międzysezonowego. Nie ma konieczności zaprzestania jazdy. Alternatywa staje się coraz bardziej popularna. Jeździmy jak specjaliści od przełajów, czekając tylko na śnieg i brud. To także czas na czyszczenie i serwisowanie roweru. Warto pamiętać, jak mycie roweru może wpłynąć na jego prawidłowe funkcjonowanie. Ta wiedza przydaje się zarówno w przypadku zimy, jak i lata.
Odpowiemy na wszelkie niewygodne pytania, które mogą się pojawić. Należy pamiętać, że każdy korzysta z roweru w środowisku, w którym żyje. Mieszkańcy bloków mieszkalnych nie są w gorszej sytuacji. Pokażemy Ci jak utrzymać pojazd w bezpieczeństwie i czystości.
W jaki sposób umyć rower?
Do umycia roweru idealnie nadają się trzy kroki. Po pierwsze, należy użyć wody pod niskim ciśnieniem i uruchomić go pod bieżącą wodą. Następnie używamy szmatki, szczotki oraz specjalnej szczotki do kaset lub wielotrybów. Na koniec używamy wiadra z płynem, aby dokładnie wyczyścić wszystkie elementy. Trzecim etapem jest opłukanie całości wodą pod niskim ciśnieniem. W razie potrzeby możemy również osuszyć element szmatką. E voila - gotowe. Tak to wygląda w definicji. W praktyce każdy myje swój rower "po swojemu", bo nie każdy ma takie same urządzenia i warunki.
Jak wyczyścić rower u siebie w domu?
Czyszczenie roweru w domu może być trudne, jeśli masz ograniczoną przestrzeń. Chociaż bardzo dbamy o ochronę środowiska, mycie roweru w domu może być trudne, ponieważ może on rozpryskiwać wodę i zabrudzić się brudem i smarami. Bezpieczeństwo jest najważniejsze, zwłaszcza w przypadku mebli i ścian. Warto używać starych ściereczek, starannie myć i rozsądnie zużywać wodę.
Raczej nie da się przeprowadzić całego procesu w łazience. Można jednak zrobić to w przedpokoju lub garażu, jeśli się go posiada. Najlepiej jest wyjść z domu i przenieść się w mniej zatłoczone miejsce.
Może to być twój podjazd, garaż, a nawet lokalna myjnia samochodowa. Tak długo, jak będziesz utrzymywał ją w czystości, nikt nie zarzuci Ci, że myjesz w tym miejscu rower. Korzystając z myjni samochodowej możemy również zmniejszyć ilość chemikaliów, które ze sobą wozimy. Dlaczego nie skorzystać z tej możliwości?
Użyj myjki ciśnieniowej do umycia roweru
Myjka ciśnieniowa to świetna opcja, aby oprócz myjni samochodowej umyć swój samochód. Ta metoda jest szybka i skuteczna. Jeśli jednak zaczniesz rozpylać wodę w złączach i szczelinach roweru, nie tylko usuniesz brud, ale także wepchniesz jego część do łożysk, gdzie stanie się częścią stałych smarów. W zasadzie w ten sposób uszkadzamy łożyska, dostarczając brud i zanieczyszczenia do jego wnętrza.
Jeśli nie będziemy przestrzegać tych podstawowych zasad, to efekty takiego działania można zobaczyć już po kilku wizytach na myjni. Myj od góry do dołu. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że nic nie zostanie pozostawione. Co należy myć, a czego nie? Oto nasza obowiązkowa lista kontrolna:
Proste, prawda? Strumień wody powinien być skierowany na rower z nieco większej odległości. Samochód składa się z masy o płaskich powierzchniach. Nie przeszkadza mu to w żaden sposób. Jednak rower jest bardziej wrażliwy i elementy są "na wierzchu".
Nie zaleca się długotrwałego kierowania strumienia na ruchome części. Lepiej jest je umyć osobno. Dzięki temu będzie to dla nas bezpieczniejsze. Myjka i spryskiwacz dość łatwo usuną wszelkie inne zabrudzenia, nawet te duże.
Jak umyć rower w mieszkaniu?
Choć mieszkanie w bloku może mieć zalety, nie jest to najlepsze miejsce dla roweru, zwłaszcza gdy nadchodzi czas jego przechowywania, serwisowania i mycia. Piwnice często są zbyt ciasne lub odpadają. Na zewnątrz musimy być czujni, dlatego dbamy o porządek w piaskownicach, na placach zabaw i na trawnikach. Garaże podziemne nie są najlepszym miejscem do czyszczenia roweru. Następnym miejscem jest myjnia samochodowa.
Mycie roweru w myjni samochodowej
Mycie roweru w myjni samochodowej ma wiele zalet. Po pierwsze, już za kilka złotych możemy oczyścić nasz jednoślad z wszelkiego brudu i zanieczyszczeń. Kolejną zaletą jest dostępność i powszechność myjni samoobsługowej, z której może skorzystać każdy, nawet poza normalnymi godzinami pracy. Po ciężkim dniu w trasie, Twój rower będzie gotowy do jazdy po powrocie.
Minusem są te same cechy, które mamy w przypadku myjek ciśnieniowych. Nieumiejętnie kierowane strumienie mogą pozbyć się stałych smarów z ruchomych połączeń, a także wepchnąć brud do łożysk. Wykorzystajmy te same zasady.
Dobrym pomysłem jest przyniesienie chemii rowerowej do mycia roweru. Następnie spłucz pianę za pomocą myjki z Twojej myjni samochodowej. Takie połączenie jest idealne, ponieważ nie uszkodzisz ruchomych części i możesz umyć cały rower w bardzo krótkim czasie.
Czyszczenie roweru - niezbędne przybory
Jeśli masz odpowiednie narzędzia, mycie roweru może być przyjemne i proste. Dostępnych jest wiele akcesoriów, które można wykorzystać do czyszczenia roweru. Dzięki temu będzie to przyjemne i miłe doświadczenie.
Istnieje wiele specjalnych szczotek, które można wykorzystać do czyszczenia kaset, trudno dostępnych miejsc oraz ruchomych połączeń. Dostępne są specjalne szczotki do czyszczenia łańcuchów, gąbki i irchy. Dzięki nim łatwiej będzie umyć i wysuszyć rower. Warto mieć taki arsenał. Dzięki niemu praca będzie znacznie łatwiejsza i bardziej efektywna.
Czego używać do mycia roweru?
Na rynku jest wiele produktów. Do mycia samochodu można użyć dowolnej gąbki, płynu do mycia naczyń czy szamponu. Należy jednak pamiętać, że powinien być on niezawodny. Jeśli chcemy, można zakupić specjalistyczne, rowerowe szampony. Mają one przemyślany skład chemiczny, który pozwala na pielęgnację smarów i lakierów podczas mycia roweru.
Umyj ramę
Do mycia ramy dostępnych jest większość środków. Wiele firm oferuje chemię ogólną, którą można stosować do każdego rodzaju roweru. Ważne jest, aby umyć ramę od góry do dołu. Przed rozpoczęciem dobrze jest usunąć wszelkie liczniki i czujniki. Zalecane są następujące produkty:
- Mycie: Shimano Bike Wash (1 L - 39 zł), Muc-Off Bike Cleaner (koncentrat, 145 zł, 1 L), Finish Line Super Bike Wash (koncentrat 480 ml, 75 zł).
- Woskowanie, detailing, polerowanie: Finish Line Showroom Pro Detailer (Atomizer, 1 L, PS105), Shimano Bike Polish (PS23), Muc-Off Matt Finish Detailer (PS41)
Łańcuch
Podstawa naszego układu napędowego łatwo się brudzi i szybko zbiera zanieczyszczenia. Jest to oczywiste ze względu na jej konstrukcję i umiejscowienie. Do czyszczenia najlepsze są specjalne szczotki i środki konserwujące. Na rynku dostępnych jest ich wiele. Dzięki nim można wyczyścić łańcuch niemal bez użycia rąk. My polecamy ten:
- Park Tool CG2.4 (169 zł), który zawiera szczotkę do czyszczenia i kasety oraz szczotkę do łańcucha. Łańcuch jest szczelnie zamknięty wewnątrz pojemnika. Następnie wlewamy płyn na wierzch i kręcimy korbą. Działa świetnie i usuwa większość zabrudzeń.
- XLC TOS57 (100 zł), podobny zestaw ze szczotką, drapakiem i szczotką.
- Park Tool RBS 25, (PS109) - sprytny zestaw dwóch obrotowych szczotek, które współpracując ze sobą czyszczą zewnętrzne krawędzie i środek fug.
- Szczotka Finish Line Grunge (PS60) - Prosta, sprawdzona i doskonała szczotka do czyszczenia trudnych zakamarków i szczelin. Włosie jest zorientowane tak, że jedna strona jest skierowana w drugą stronę. Jest to specjalnie dla łatwiejszego czyszczenia.
Wkłady
Brud uwielbia osadzać się w przestrzeniach pomiędzy poszczególnymi biegami. Używamy dużo wody zmieszanej z płynami oraz szczotek do kaset. Niektóre szczotki można kupić w zestawach. Włosie ma owalny kształt, co pozwala dotrzeć do przestrzeni między zębatkami. Idealny model można dostać już za kilkanaście do nawet stu złotych.
Przerzutki
Używamy wszelkich dostępnych środków. Lepiej nie myć się spryskiwaczem. Przerzutka, która jest częścią ruchomą, posiada zarówno szybko obracające się łożyska, jak i dźwignie. Używajmy specjalistycznych środków. Umyjmy wszystko szczotkami i dokładnie spłuczmy. Na koniec zabezpiecz wszystko odpowiednim olejem. Polecamy:
- Hanseline Velo Clean (55$)
- Muc-Off High Performance (51zł)
- Motorex Bike Clean (45zł)
- Zefal Bike Wash (40 zł)
Felgi
Obręcze wymagają czyszczenia w taki sam sposób jak rama i widelec. Możemy je umyć zwykłymi środkami. Można ich używać do polerowania, matowania i nabłyszczania. Wszystkie te dedykowane rowerom radzą sobie z zabrudzeniami i chronią obręcze rowerowe przed korozją i uszkodzeniami powierzchni.
Hamulce
Hamulce szczękowe typu V-Brake i Cantilever powinny być dokładnie umyte. Do umycia klocków można użyć spryskiwacza lub ogólnego środka do czyszczenia rowerów. Jest to kluczowe, ponieważ brud może spowodować większe uszkodzenia obręczy niż klocków. Dlatego musimy zadbać o ten element, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo.
Pamiętajcie: Nie chcemy smaru. Chcemy tarcia. Większej siły hamowania.
Hamulce tarczowe są nieco bardziej skomplikowane. Zacisk jest bardziej skomplikowany, więc musimy go dokładnie sprawdzić i wyczyścić. Używamy tylko środków do czyszczenia tarcz, takich jak Finish Line® Disc Brake Cleaning Spray (40$).
Dobre mycie przedłuży żywotność roweru.
Mycie roweru może przedłużyć żywotność podzespołów i zabezpieczyć je środkami chemicznymi, które wydłużą czas między wymianami. Podczas jednego mycia nie wykorzystamy wszystkich środków chemicznych. Dlatego inwestujemy w chemię długoterminowo.
Dobra myjka ciśnieniowa, czas i chęci to wszystko jest niezbędne, aby nasz rower był chroniony przez długi czas. Możemy też ze spokojem myśleć o kolejnym sezonie. Jest to niemal obowiązek, jeśli jeździmy zimą. Dzięki temu nasze rowery mają więcej czasu bez konieczności wymiany zużytych części. Czysty rower to nasza wizytówka. Zadbajmy o to, aby był zadbany.