Wymiana korby SRAM z suportem GXP
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Pokażę, jak wymienić korbę na suport GXP na przykładzie szosowego (szutrowego/ przełajowego) modelu SRAM Force 1. Spowoduje to usunięcie dużej liczby korb SRAM (i Truvativ) z zewnętrznymi łożyskami suportu. Obejmuje to modele przeznaczone do MTB. W przypadku suportu skupiłem się tylko na łożyskach wkręcanych GXP. Suporty Press-Fit będą wymagały innej procedury montażu i demontażu.
Możesz obejrzeć film zamiast czytać. Zachęcam również do subskrybowania kanału Bicycle Tips na YouTube.
Odkręcanie korby
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Gniazdo śruby do odkręcania korby w suportach BB30 znajduje się po stronie napędu. W przypadku GXP - jak widać na powyższym zdjęciu - gniazdo śruby znajduje się po przeciwnej stronie. Do odkręcenia korby będziemy potrzebować klucza imbusowego nr 8 lub 10. Można użyć klucza imbusowego nr 8 lub 10. Użyj mniejszego klucza, jeśli widzisz dwa rozmiary na nakrętce (jak pokazano na zdjęciu). Większy klucz odkręci tylko zewnętrzną nakrętkę. Najlepiej nie ruszać nią bez powodu. Całe ramię zostanie odkręcone poprzez przekręcenie klucza w przeciwnym kierunku.
Podczas demontażu ramienia należy uważać, aby nie zgubić podkładki, która jest nasunięta na oś i zakrywa łożysko suportu.
Następnie należy pociągnąć korbę z przeciwnej strony. Jeśli nadal nie chce się zdjąć, można delikatnie uderzyć w oś drewnianym, gumowym lub plastikowym młotkiem. Nie polecam używania metalowych narzędzi. Tak czy inaczej, powinieneś być w stanie dość łatwo zdjąć korbę. Podkładka na końcu wału powinna zostać usunięta, aby dokładnie wyczyścić korbę.
Zdemontuj suport SRAM GXP.
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Teraz czas na demontaż suportu. Aby go odkręcić, będziesz potrzebować narzędzia wielowypustowego (oryginalnego Shimano lub niedrogiego zamiennika), takiego samego, jakiego używasz do odkręcania zewnętrznych łożysk w systemie Shimano HollowTech, systemie FSA lub systemie Race Face. Wspaniale jest widzieć, że zostało to ustandaryzowane. (Prawie, ponieważ miski w Dura-Ace, XTR i FSA są mniejsze, ale można użyć adaptera).
Zdejmij suport za pomocą klucza. Zanim cokolwiek zrobisz, powinieneś wiedzieć, że istnieją dwa rodzaje gwintów - angielski BSA i włoski ITA. Różni je kierunek gwintu po stronie napędu. W przypadku gwintów ITA odkręcamy obie strony miski suportu w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Jeśli twój suport jest kompatybilny z BSA, odkręć stronę napędu zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a drugą stronę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Strzałki na obudowie suportu pomogą nam zidentyfikować gwinty w suporcie. Strzałki na obudowie suportu wskazują kierunek dokręcania suportu.
Jeśli na łączniku suportu nie ma strzałek ani oznaczeń BSA/ITA, należy zmierzyć szerokość (obszar, w którym umieszczona jest oś korby). Standard ITA (stosowany głównie w rowerach szosowych) ma szerokość 70 mm, podczas gdy BSA (stosowany głównie w rowerach górskich, ale także szosowych) ma szerokość 68 lub 73 mm.
Sprawdź etykiety na miskach po ich odkręceniu. Nie można ich zamieniać miejscami! Na obudowie powinno być widać, czy miska jest "Drive-Side" (lub R) - czyli od strony bez napędu.
Pomiędzy miskami suportu nadal znajduje się uszczelka z tworzywa sztucznego. Należy również określić, w którym kierunku należy go później zainstalować.
Czyszczenie i kontrola
Teraz czyścimy wszystkie części szmatką nasączoną odtłuszczaczem cytrusowym lub benzyną ekstrakcyjną, która jest mniej przyjazna dla środowiska. Podczas czyszczenia prowadnicy należy uważać, aby nie wylać odtłuszczacza na łożyska. Spowoduje to wypłukanie smaru. Możesz podnieść pokrywę, aby sprawdzić wnętrze łożyska, jeśli nie obraca się płynnie lub hałasuje. Zademonstrowałem to na YouTube na przykładzie łożyska koła, ale zasada jest taka sama. Jeśli czyszczenie i smarowanie nie zadziała i nadal występuje problem, łożysko należy wymienić. Można spróbować znaleźć łożysko pasujące do prowadnicy, ale podobno nie jest to łatwe (niestety nie wiem, nie sprawdzałem). Wiele osób poleca zakup suportu Accent BB-EX2 lub suportu PRO, ponieważ łożyska są w standardzie. Jeśli twój suport jest nadal w dobrym stanie i nie chcesz wymieniać łożysk, możesz kupić nowy.
Montaż suportu
Następnie przystąpimy do montażu. Będziemy potrzebować solidnego smaru. Od wielu lat używam smaru Shimano. Kosztuje w granicach 20-25 zł za 125 ml, ale starcza na długo. Można użyć smaru do łożysk tocznych, pod warunkiem, że nie jest zbyt gęsty. Pasta przeciwzatarciowa może być pomocna, ale nie jest konieczna.
Jeśli używamy obu smarów, to środek przeciwzatarciowy nakładamy tylko na elementy nieruchome, takie jak gwinty i wielowypusty. Z drugiej strony smar nakładamy na miejsca, które będą się obracać, czyli wewnętrzny pierścień ślizgu i bieżnię na osi.
Smaru stałego można używać wszędzie. Jeśli nałożysz cienką warstwę smaru na gwinty, suport sam się nie odkręci. Bez niego będzie słychać trzaski, skrzypienie i chrupanie. Po pewnym czasie możesz mieć trudności z odkręceniem suportu. Smarowanie jest niezbędne!
Przed montażem suportu należy jeszcze zwrócić uwagę na podkładki. Są one używane tylko podczas montażu roweru MTB do ramy z 68-milimetrowym gniazdem suportu. Podczas montażu korby szosowej lub górskiej na mufie o szerokości 68 milimetrów (takiej jak moja) podkładki nie są potrzebne.
Suport wkręca się zgodnie ze strzałkami na jego obudowie. (Pamiętaj o stronie napędowej i nienapędowej, nie możesz ich pomylić!) W przypadku gwintów ITA, zgodnie z ruchem wskazówek zegara po obu stronach. W przypadku BSA, przeciwnie do ruchu wskazówek zegara po stronie napędu i zgodnie z ruchem wskazówek zegara po drugiej stronie. Używamy klucza dynamometrycznego, ale można je przykręcić z momentem 35-40 Nm. Po prostu przykręć je z wyczuciem i bez obciążania klucza.
Montaż korby
Po przykręceniu suportu nakładamy cienką warstwę smaru na wewnętrzny pierścień łożyska.
Smarujemy również gwinty wewnątrz wału korbowego, wielowypust i bieżnię za wielowypustem.
Nakładamy również cienką warstwę smaru na bieżnię z drugiej strony. Smarujemy również wszelkie dodatkowe uszczelki. Można również lekko nasmarować całą oś. Nie jest to konieczne, ponieważ jej środkowa część nie opiera się o nic, ale dodatkowo zabezpieczy ją przed korozją.
Wsuwamy oś w ramę, dociskając do końca. Nałóż drugi koniec korby i dokręć nakrętkę kluczem imbusowym tak, aby ramię wsunęło się na oś.
Wszystko, co musimy sprawdzić, to luz podczas przesuwania korb z boku na bok. Sprawdź, czy podkładki (lub ich brak) pod suportem są wyrównane i czy zespół korby działa prawidłowo. Podczas montażu lub demontażu korby nie jest konieczne używanie dużej siły. Zamiast tego należy kierować się wyczuciem i cierpliwością, aby nic nie zostało wkręcone nieprawidłowo.
Praca jest zakończona, jeśli wszystko jest w porządku. Można zakładać łańcuch :)
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()