Wymiana klocków hamulcowych + regulacja hamulca V-Brake w rowerze
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Hamulec V-brake, błędnie znany również jako V-breake lub V-brek, jest obecnie najpopularniejszą konstrukcją hamulca szczękowego. Można go znaleźć w rowerach MTB, trekkingowych i miejskich. Informacje o innych typach hamulców rowerowych znajdziesz na blogu. Jest to prosta, ale bardzo skuteczna konstrukcja. W tym wpisie dowiesz się, jak wyregulować hamulec V-Brake i wymienić klocki hamulcowe.
Sprawdź klocki hamulcowe
Jeśli zauważysz, że stan klocków hamulcowych pogarsza się, w pierwszej kolejności sprawdź ich stan. Odkręć hamulce i obejrzyj je bardzo dokładnie. Każdy nowy klocek hamulcowy ma specjalne nacięcia, które umożliwiają odprowadzanie ciepła i wody. Jeśli nacięcia są zużyte lub ledwo widoczne, nadszedł czas na ich wymianę.
Klocki hamulcowe, które widzisz poniżej, są nadal dobre przez długi czas. Można je szybko przetrzeć. Wkrótce trzeba będzie je wymienić, ale jeśli twoje klocki są w takim stanie, powinieneś je wymienić lub zabrać ze sobą zestaw.
Sprawdź pancerz i przewody
Podczas wymiany klocków warto sprawdzić stan pancerzy. Sprawdź, czy nie ma żadnych zagięć i czy linka przechodzi przez nie gładko. Najlepiej wyczyścić ogniwa, które nie są pokryte pancerzem i dodać kilka kropel do łańcucha w miejscach, gdzie ogniwa są ukryte w pancerzu. Jeśli linki są zardzewiałe lub chodzą z dużym oporem, to należy je wymienić (przeczytaj tutaj jak wymienić linki i pancerz). Nie jest to droga naprawa, a zobaczysz, że hamulce odzyskają swoją pierwotną skuteczność hamowania.
Wymień klocki na wymienne okładziny
Rozwiązanie jest proste, jeśli masz klocki, które można wymienić. Ściśnij ramię hamulca i zdejmij linkę. Wyjmij zawleczkę znajdującą się w górnej części klocka hamulcowego i zdejmij okładzinę hamulcową. Wsuń nową okładzinę na miejsce, zwracając uwagę na wszelkie znajdujące się na niej oznaczenia. Wsuń sworzeń z powrotem na miejsce i upewnij się, że wszystko jest dobrze zamocowane. Jest rzeczą oczywistą, że kaseta hamulcowa powinna być dopasowana do konkretnego klocka hamulcowego. Kontynuuj regulację hamulców.
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Klocki hamulcowe z wymienną okładziną wewnętrznąCzy kupowanie podpasek z wymienną wkładką zamiast zwykłych podpasek ma sens? To zależy. Po pierwsze, zależy ile kosztuje wkładka w porównaniu do zintegrowanego pada. Często jest to 3-6 złotych różnicy, a jeśli pady wymienia się tylko raz w roku, to nie jest to dobra inwestycja. Klocki z wymiennymi okładzinami są początkowo droższe. Jeśli dużo jeździsz i zużywasz wiele klocków w ciągu roku, jest to dobry pomysł. Nie trzeba za każdym razem zdejmować klocków z ramion.
Warto kupić dobre klocki. Dobre to takie, które kosztują w granicach 12-20 zł za komplet. Tańsze podkładki są zazwyczaj wykonane z kiepskiej jakości gumy, która szybko się zużywa i potrafi okropnie piszczeć.
Wymiana klocków hamulcowych
Wymień cały klocek, jeśli jest zintegrowany z obudową. Ściśnij ramię hamulca i zdejmij linkę. Zdejmij klocek hamulcowy z ramienia hamulca, poluzowując śrubę kluczem imbusowym #5. Podczas demontażu należy pamiętać o położeniu podkładek. Załóż nowy klocek, układając podkładki w ten sam sposób. Jeśli nie masz pewności, jak zamontować klocki lub jeśli uważasz, że obecne ustawienie nie jest prawidłowe, możesz znaleźć poniższą kolejność.
Włóż klocek hamulcowy do ramienia hamulca, zaczynając od boku. Wklęsła podkładka jest szeroka, z płaską stroną skierowaną w stronę klocka. Następnie wypukła podkładka, której wklęsła część jest skierowana w stronę klocka. Następnie podkładka wklęsła, z płaską częścią skierowaną w stronę hamulca. Następnie węższa podkładka wklęsła, z wklęsłą częścią skierowaną w stronę poprzedniej podkładki. Na koniec cienka podkładka. Przykręć nakrętkę.
Klocek ściśle przylega do obręczyZapraszam do obejrzenia filmu na YouTube, w którym pokazuję, jak wymienić i wyregulować klocki hamulcowe. Subskrybuj mój kanał YouTube. Będę zachwycony.
Regulacja klocków hamulcowych
Zacznij od regulacji hamulca. Odkręć śrubę mocującą linkę do ramienia hamulca. Wstępnie wyreguluj każdy klocek. W tym celu poluzuj nakrętki klocków i dociśnij ramiona hamulca do obręczy. Wyreguluj klocek, aż będzie równomiernie dotykał obręczy, nie zaczepiając o oponę. Dokręć nakrętkę. Sprawdź, czy klocki hamulcowe znajdują się w odpowiedniej odległości od ramion. Dokręć klocki do obręczy i zmierz odległość od zaczepu linki do drugiego ramienia. Jeśli nie masz drugiej ręki do pomocy, możesz użyć gumki. Odległość ta musi wynosić co najmniej 39 milimetrów. Jeśli zaczep nie jest rozstawiony, może ocierać się o drugie ramię podczas hamowania.
W miarę zużywania się klocków odległość ta ulega zmianie. Jeśli klocki są częściowo zużyte, konieczna może być ich wymiana. Wystarczy zmienić położenie wklęsłych klocków hamulcowych (zwykle jeden jest szerszy, a drugi węższy), aby przesunąć ramiona hamulca dalej od obręczy.
Dociśnij oba klocki do obręczy (przytrzymaj je gumką lub poproś kogoś o pomoc). Ponownie sprawdź, czy klocek nie ociera się o oponę.
Piszczenie klocków hamulcowych V-Brake
Ryzyko piszczenia hamulców można zmniejszyć, ustawiając klocki w taki sposób, aby przednia krawędź dotykała obręczy wcześniej niż tylna. Umieść spinacz biurowy lub kartę kredytową pod końcem klocka hamulcowego. Następnie dobrze go dokręć. Upewnij się, że klocek nie porusza się podczas dokręcania.
Włóż linkę do śruby mocującej. Ustaw linkę w taki sposób, aby klocki znajdowały się w odległości od 1 do 1,5 milimetra od obręczy. Następnie dokręć śrubę. Dokręć również śrubę baryłkową przy klamkach hamulcowych.
Regulacja hamulców w rowerze
Jeśli klocki nie docierają jednocześnie do obręczy, należy wyregulować sprężyny hamulcowe. Jeśli tak się nie dzieje, należy wyregulować sprężyny hamulcowe. Każde ramię powinno mieć śrubę regulacyjną. Można przesunąć ramię dalej od obręczy, dokręcając śrubę. Aby przesunąć ramię bliżej obręczy, należy poluzować śrubę. Należy je wyregulować tak, aby nie znajdowały się w skrajnych położeniach. Zazwyczaj wystarczy równomiernie obrócić hamulce, przekręcając jeden z nich o pół obrotu.
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Możesz również zdjąć długie końce sprężyn regulacyjnych i zgiąć je na zewnątrz palcami, a następnie zamontować je na ramieniu hamulca. Zwiększy to napięcie sprężyny. Dobrą praktyką jest testowanie hamulców po każdej regulacji.
Pozwoli to na szybkie i pewne hamowanie. W miarę zużywania się klocków hamulcowych może być konieczna regulacja hamulców i wymiana klocków.
Kontrola i wymiana hamulców typu V-Brake
Nawet jeśli nie planujesz wymiany istniejących hamulców, dobrym pomysłem jest ich serwisowanie co jakiś czas. Hamulce typu V-Brake są bardzo łatwe w montażu i demontażu, a do ich obsługi wystarczy zwykły klucz imbusowy. Jeśli zauważysz, że ramiona hamulca nie poruszają się płynnie lub mają luz, sprawdź, czy wymagają drobnego przeglądu. Kroki są prawie identyczne zarówno dla przedniego, jak i tylnego hamulca. Zacznij od zdjęcia "rurki" (ramienia) z hamulca. Ściśnij hamulec rękami, aby usunąć przewód.
Następnie odkręć śrubę mocującą linkę do ramienia hamulca. Zdejmij linkę i odkręć śruby mocujące ramiona hamulca do ramy/widelca.
Po odkręceniu śruby można zdjąć hamulec. Pozostanie tylko czop, do którego przymocowane było ramię. Należy go dokładnie wyczyścić i nasmarować cienką warstwą smaru stałego. Jeśli tylko serwisujesz hamulce, a nie instalujesz nowych, upewnij się, że wyczyściłeś całe ramię hamulca, w tym otwory montażowe. Wsuń ramię na czop. Tuż obok otworów montażowych na ramieniu znajduje się wypustka. Wypustkę tę należy wsunąć w otwór sworznia. Jest ona pokazana na poniższym zdjęciu.
Wkręć śrubę w trzpień i dokręć ją ostrożnie, ale niezbyt mocno. Jeśli masz narzędzie dynamometryczne, wystarczy 5-6 Nm. Po dokręceniu obu ramion, wsuń przewód do uchwytu, ściśnij hamulec, wsuń przewód pod nakrętkę mocującą i dokręć. Wstrzymaj się z dokręcaniem i regulacją linki do momentu zakończenia regulacji uchwytów.
Od czasu do czasu warto również nasmarować klamki hamulca. Jeśli chcesz wymienić klamki, najpierw je zdemontuj. Jeśli masz klamki, które nie są zdejmowane, ale raczej zsuwane, możesz to zrobić. Odkręć śrubę mocującą klamkę (lub kierownicę).
Aby zdjąć linkę, odkręć ją od uchwytu, a następnie ściśnij ramię, aby uzyskać dostęp do miejsca, w którym linka jest przymocowana. Umieść końcówkę zaciśniętą na końcu kabla, aby można go było łatwo wysunąć. Możesz teraz założyć nowy uchwyt lub nasmarować istniejący. Wystarczy wyczyścić uchwyt, a następnie nasmarować go niewielką ilością smaru stałego. Można również użyć oleju do łańcucha. Następnie wkręć bębenek w uchwyt i zamocuj końcówkę linki. W tym poście pokażemy, jak wymienić linki i pancerz, jeśli to konieczne.
Utrzymuj hamulce w dobrym stanie, sprawdzając je okresowo. Jest to jeden z najważniejszych elementów roweru, od którego zależy nasze bezpieczeństwo.
Przeczytaj pozostałe artykuły z tej serii na temat hamulców rowerowych.
Rodzaje hamulców rowerowych
2. Hamulce tarczowe, klocki i tarcze - rodzaje, standardy
Wymiana klocków hamulcowych i regulacja hamulców typu V-Brake
Wymiana linek hamulcowych i pancerzy
5. Regulacja i docieranie hamulców tarczowych
6. Hamulce tarczowe lub hamulce szczękowe
7. Piszczące hamulce tarczowe
Jak zamontować hamulce tarczowe
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()