Rower typu cruiser czy chopper?
Kalifornia, stan, który powstał na uskoku płyt tektonicznych San Andreas, jest miejscem, gdzie życie płynie po zupełnie nowej orbicie. Wpływa to na świat kultury i inżynierii społecznej nie tylko na kontynencie amerykańskim, ale i w skali globalnej. To "tylko" jedna amerykańska "prowincja", mały kawałek świata, który widzieliśmy w filmach. Przemierzał go Steve McQueen, kierowca Mustanga w kolorze butelkowej zieleni. Znamy kultowy most Golden Gate, centrum koncertowe Long Beach Arena, oszałamiające krajobrazy, Alcatraz, wywołujące dreszcze szeregi Los Angeles i ogrom Stanów.
Motocykl Harley-Davidson to podstawowy element amerykańskiego lajfstajlu. Nawet jeśli nie znamy się zbytnio na motocyklach, wszyscy wiemy, czym jest motocykl Harley-Davidson i kojarzymy go z marką: przerażająco długa kierownica, gruba tylna oś i design ociekający chromem. Kalifornijczykom udało się przemycić stylistykę motocyklową na rowery i stworzyć kilka bardzo ciekawych projektów. Są one charakterystyczne i niepowtarzalne, a do tego mają inspirowany motocyklem design unicycle. Nie mają jednak tych samych wad co motocykl (silnik i paliwo, waga, wydech, ciężar). Rowerowy vibe jest bardziej indywidualistyczny poprzez swoją formę, kształt, geometrię i komfort. Jaka jest różnica między rowerowymi chopperami czy cruiserami?
Chopper - Easy Rider na rowerze
Film "Easy Rider", w którym wystąpili Peter Fonda, Denis Hopper i Jack Nicholson, odniósł ogromny sukces. W powojennym świecie pełnym uprzedzeń i na nowo zdefiniował wolność. Choppery narodziły się z chęci poprawy osiągów. Angielskie słowo "chop" oznacza "ciąć, siekać". Motocykliści zmniejszali wagę swoich motocykli ("chopping" lub "cutting"), wymieniając części fabryczne na lżejsze, bardziej wydajne. Dokonano tego w połowie lat 60-tych. Intensywne prace nad stroną wizualną przyszły później, w połowie lat 60.
Film Fonda uwiecznił motocykl z długą kierownicą, lekkim przednim kołem i lekką ramą. Ten styl był popularny przez dziesięciolecia. Nawet firmy, które zbiły fortunę na motocyklach customowych, stały się bardziej wyspecjalizowane. Kalifornijscy entuzjaści jednośladów tworzyli motocykle ze stylizacji chopper. Stały się one równie wyjątkowe jak motocykle. Ta geometria ma również wiele zalet.
Jest bardzo wygodna, mimo że wydaje się być pozycją sztampową, zwłaszcza w ruchu miejskim. To właśnie kształt siodła sprawia, że jest ona tak wygodna. Siedzimy wyprostowani i większość naszego ciężaru spoczywa na ramionach. Jednak nasze nogi nie pedałują pod nami. Zamiast tego pedałują lekko przed nami. Jazda jest przyjemna i lekka.
Chopper nie jest demonem prędkości, ani okrętowcem, ale doskonale nadaje się do jazdy rekreacyjnej. Nawet jeśli kilkugodzinna przejażdżka może nie robić wrażenia, to wygodna pozycja rekompensuje wszelkie niedociągnięcia. Trudniej będzie przewieźć bagaż, zwłaszcza jeśli pokonujemy dłuższe trasy. Jednak chopper świetnie nadaje się na jednodniowe przejażdżki.
Jest również zdolny do jazdy w terenie dzięki szerokim oponom i niskiemu naciskowi na przednią oś. Choć najlepszy jest rower MTB, to nie ma porównywalnych rowerów. Możemy jednak jeździć po ścieżkach rowerowych, drogach leśnych i polnych. Uniwersalność choppera jest znacznie większa niż jego stylistyka, która odzwierciedla jego charakter. Najbardziej charakterystyczne cechy wizualne chopperów rowerowych to długa kierownica i koło osadzone na końcu. Rower typu chopper to najlepszy wybór, jeśli chcesz poruszać się z niepowtarzalnym charakterem, stylem i klasą.
Rowery typu "cruiser
Cruiser to motocykl typu. Posiada nisko osadzony środek ciężkości, szerokie opony i wygodną kierownicę, która pozwala na komfortowe pokonywanie długich dystansów. Popularność cruiserów jako motocykli jest stała. Ich małe silniki sprawiają, że są ekonomiczne, a kierownica i rama pozwalają na skorygowanie wielu błędów. Podobnie jest z rowerami, choć są one nieco bardziej awangardowe niż choppery. Rama jest bardziej tradycyjna, a siodełko nie jest tak bardzo cofnięte do tyłu. Choć ogólna konstrukcja jest bardziej bezwzględna, to dolny wspornik jest nieco przesunięty do przodu.
Koła są albo bardzo duże, albo - w przypadku tzw. beach cruiserów - bardzo duże i mogą unieść motocykl. Jest to bardzo korzystny przypadek dla rozkładu masy. Choć cruiser nie może jeździć z zawrotną prędkością, to doskonale nadaje się do niedzielnych przejażdżek po polnych drogach, szutrach czy drogach gruntowych, które nie zostały utwardzone. Na charakter cruisera wskazują jego duże, masywne balonowe opony. Są one również oznaką jego zdolności do trzymania się drogi i radzenia sobie w trudnym terenie. Dzięki temu będziesz mógł cieszyć się spokojną jazdą, zwłaszcza jeśli szukasz szybkiej jazdy. Na cruiserze nie da się jednak jeździć szybko.
Pozycja jest niemal pionowa. Maszyna jest zwykle zbudowana z ciężkiej, stalowej ramy, która przypomina motocykle z lat czterdziestych i trzydziestych. W wyścigu o rower typu cruiser w wymyślnych barwach walczą teraz producenci, począwszy od Schwinna. Zdają sobie sprawę, że to coś więcej niż zwykły jednoślad z funkcją transportową. To także wyznacznik stylu, wyrafinowania, charakteru i stylu. Dlatego też istnieją dwa rodzaje rowerów typu cruiser: męskie i damskie. Różnice między ramami są bardzo subtelne. Zazwyczaj dolna część zakrzywia się ku dołowi, natomiast górna stylistycznie przechodzi w tylny widelec.
Kolory opowiadają zupełnie inną historię. Męskie kolory są mocne i zdecydowane. Jest w nich dużo czerni, czerwieni i matów w różnych odcieniach. Na kołach i błotnikach jest dużo chromu. Kobiety będą wolały pastele i ciepłe kolory, z delikatną prowincją. Dla każdego znajdzie się jakiś model. Można wybrać taki styl, który najbardziej odpowiada naszym potrzebom. To od nas zależy, czego chcemy. Wszystko można w jakiś sposób wyrazić.
Rower typu chopper czy cruiser?
Arnold Schwarzenegger użył określenia "Gedaud" w stosunku do choppera! Miał rację. Jazda na rowerze może pomóc zapomnieć o wszystkich kłopotach. Rower typu chopper nadaje się do miejskiej jazdy po bulwarze. Może być również używany jako cruiser, który pozwoli nam zjechać z plaży nad zalew bez męczenia pleców. Oba modele są gigantami komfortu i aby to osiągnąć narażają osiągi. Są jak limuzyny. Nie da się nimi wygrać wyścigu w Daytonie. Nie przejadą przez zakręt Nordschleife na Nurburgringu z prędkością 200 km/h. Ale mają niezrównany design i komfort. Są świetną alternatywą dla typowych rowerów miejskich czy tzw. holendrów. Są bardziej wyraziste i charakterne niż ich odpowiedniki. Rowery typu chopper i cruiser będą w stanie przekazać wszystkim Twój indywidualizm.