Post

Regulacja amortyzatorów

Amortyzator nie jest czymś, co można po prostu dokręcić i wyregulować. Równie ważne jest odpowiednie ustawienie zawieszenia. Tak naprawdę nie ma znaczenia, czy Twoje zawieszenie jest proste czy skomplikowane. Upewnij się, że poświęcisz trochę czasu na ich ustawienie. Dobrze wyregulowane zawieszenie zapewni Ci najlepsze osiągi Twojego roweru. Sprawi również, że jazda będzie bezpieczniejsza. Wyregulowanie podstaw jest łatwe, wystarczy być cierpliwym i mieć dobre chęci.

Regulacja SAG amortyzatora

SAG, czyli ugięcie wstępne amortyzatora, wyrażane jest w procentach. Amortyzatory uginają się pod ciężarem ciała, gdy jeździmy na rowerze. Jest to niezbędne do prawidłowego funkcjonowania amortyzatorów. Na swojej drodze napotykamy przeszkody, takie jak korzenie, które mogą powodować uginanie się widelca, ale także dziury, które muszą pozwolić mu się "rozciągnąć".

Jak duży powinien być "SAG

Warto przeczytać instrukcję obsługi, aby upewnić się, że producent amortyzatora zachował wszystkie środki ostrożności.

Dla

FOX podaje na przykład, że amortyzatory przednie powinny mieć SAG w granicach 15-20 procent (jazda przełajowa), a dla zawieszenia tylnego 25-30 procent.

Warto sprawdzić wstępnie ustawiony SAG podczas jazdy. Jeśli nie odpowiada Ci on, warto wyregulować ciśnienie o kilka PSI w każdą stronę. Gdy już znajdziesz idealne ustawienie, pamiętaj o zapisaniu wyników. Ważne jest, aby okresowo sprawdzać, czy amortyzatory są odpowiednio napompowane.

Jak ustawić SAG w amortyzatorze pneumatycznym?

SAG w amortyzatorach powietrznych ustawia się poprzez regulację ciśnienia w komorach. Jest to bardzo prosty sposób na dostosowanie charakterystyki widelca do naszej wagi i stylu jazdy.

Tabela z zalecanym ciśnieniem w amortyzatorach
  • Wstępnie napompuj swój przedni amortyzator do ciśnienia podanego na naklejce lub w instrukcji.
  • Dlatego należy użyć pompki do amortyzatorów, która jest specjalnie przeznaczona do tego celu, a nie zwykłej. Kompresor nie jest zalecany!
  • Wstępnie napompuj swój tylny amortyzator do takiego samego ciśnienia w PSI i wagi, jaką masz w funtach. (Tutaj jest kalkulator do przeliczania kilogramów na funty).
  • Ustaw amortyzator(y) na minimum (pozycja Open, maksimum w kierunku minus) i tłumienie powrotu (z bunny/fast). O kompresji/tłumieniu będę pisał więcej później.
  • Codziennie zakładaj cały sprzęt jeździecki - buty, plecaki, kaski, bidony itp.
  • Poproś o pomoc drugą osobę lub wykorzystaj drzewo/ścianę do podparcia. Łatwiej jest jednak mieć w pobliżu dwie osoby.
  • Poproś kogoś o podniesienie Cię na rower. Stanąć na pedałach i jeszcze kilka razy wygiąć amortyzator.
  • Teraz stań lub usiądź w swojej pozycji jeździeckiej*.
  • Pomocnik może wsunąć gumowy Oring na goleni przedniego amortyzatora aż do korpusu amortyzatora tylnego.
  • Jeśli twój amortyzator nie ma fajnej gumki, można użyć zacisku. Ale, nie należy zbyt mocno dokręcać zacisku.
  • Pamiętaj, aby zdjąć rower z ziemi, aby amortyzator nie uległ dalszemu wygięciu.

* Typowa pozycja jazdy: Podczas jazdy w dół, w górach lub w bikeparkach, najprawdopodobniej staniesz na pedałach i zmierzysz SAG. W przypadku rowerów trekkingowych, miejskich i rekreacyjnych można bezpiecznie mierzyć SAG na siedząco.

  • Jeśli masz na goleni skalę, odczytaj z niej SAG.
  • Jeśli nie masz skali, zmierz odległość między uszczelką przeciwpyłową a o-ringiem.
  • Zmierz też długość trzonu amortyzatora (w przypadku frontforka powinna być równa jego skokowi).
  • Podziel pierwszy wynik przez 2 i pomnóż go przez 100%, aby otrzymać SAG dla amortyzatora.
  • Jeśli amortyzator nie działa jak należy, spuść z niego powietrze lub napompuj go na krótko, a następnie napompuj ponownie, aby wyrównać ciśnienie.
  • Sprawdź ponownie SAG
  • W przypadku amortyzatora tylnego powtórz te same czynności.

Jak sprawdzić SAG dla amortyzatora przy użyciu stalowej sprężyny

Proste, niedrogie amortyzatory są inne. Środkiem kompresji jest , stalowa sp rężyna (najczęściej nazywana Coil). Takie widelce są bardzo popularne w rowerach kosztujących do 3000 zł. Producentem amortyzatora będzie najprawdopodobniej SR Suntour, RockShox lub RST.

Na stronie

SAG działa w taki sam sposób jak widelce powietrzne. Po prostu wsiadasz na rower i widzisz, jak bardzo amortyzator się odchylił. W wielu modelach znajdziesz pokrętło, które pozwala na regulację napięcia wstępnego sprężyny (zdjęcie poniżej). Jego działanie jest ograniczone i może być używane tylko do regulacji ilości SAG.

Amortyzatory tego typu można w większym stopniu modyfikować poprzez wymianę sprężyny na inną. Producenci zazwyczaj montują w widelcach sprężyny o średniej twardości. Jeśli jednak jesteś cięższy niż sprężyna jest zaprojektowana do podtrzymania, może być możliwa wymiana sprężyny na inną. Tu należy zachować ostrożność - nie każdy amortyzator zakupi taką sprężynę. Może to być problem, zwłaszcza w przypadku modeli budżetowych.

Dokumentacja RockShoxa podaje następujące parametry sprężyn (dla modeli 30 silver, ReconTK i XC30).

<63 kg = X-Soft63-72

kg =.

Soft
72-81

kg =.

Średni
81-90

kg

= twardy
90-99

kg

= X-FirmSuntour

Dla wielu amortyzatorów, w tym popularnych modeli XCT i XCM, dostępne są trzy rodzaje sprężyn. Są to Soft (miękkie), Normal (normalne) i Firm (twarde).

).

Jeśli SAG lub praca amortyzatora nie spełnia Twoich standardów, warto wymienić sprężynę.

Sprężyny

Są niedrogie, kosztują od 30 do 120 złotych. Zmiana odpowiedniej poprawi Twoje wrażenia z jazdy.

Sprężyny stalowe mogą być również stosowane w amortyzatorach nawierzchniowych. W tym przypadku polecam lekturę instrukcji obsługi. Do regulacji napięcia wstępnego takiego widelca można użyć specjalnych podkładek.

.

Rebound - Tłumienie

Drugim najważniejszym parametrem przy ustawianiu amortyzatora jest tłumienie powrotu (odbicia). Określa ono szybkość, z jaką amortyzator wraca do stanu wyjściowego po ugięciu. Nie ma możliwości jego regulacji we wszystkich widelcach. Może być ustawiony na stałe lub nie. Jeśli jest to możliwe, to pokrętło regulacyjne znajduje się zwykle pod prawą golenią w amortyzatorach przednich i gdzieś na obudowie amortyzatorów tylnych (w obu przypadkach często jest ono czerwone).

Na naklejce powinny znajdować się strzałki wskazujące czy to żółw (szybki powrót do pozycji wyjściowej) czy królik (szybki powrót). Jeśli jest już odklejona, można obrócić w jej kierunku w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Tłumienie odbicia nie powinno być ustawione zbyt szybko. Spowoduje to zbyt szybki powrót amortyzatora do pozycji wyjściowej i nadmierne odbijanie się koła. W przypadku zbyt wolnego tłumienia amortyzator może nie być w stanie się wyprostować.

Regulacja tłumienia powrotu przedniego amortyzatora

Z reguły im niższe ciśnienie w amortyzatorze, tym będziemy musieli zastosować wolniejsze tłumienie odbicia. Na początek ustawiamy pokrętło na najszybsze odbicie (bunny/fast). Następnie naciskamy na kierownicę dwoma otwartymi rękami i wyginamy amortyzator. Jeśli przednie koło odbija się od podłoża, trzeba będzie zmniejszyć tłumienie odbicia. Pokrętło regulacyjne powinno być przekręcone o jedno kliknięcie w prawo (w kierunku żółwia). Kontynuuj te czynności, aż przednie koło przestanie ściągać.

Regulacja tłumienia powrotu tylnego amortyzatora

W tym przypadku tłumienie odbicia jest regulowane za pomocą czerwonego pokrętła znajdującego się za dźwignią ustawienia kompresji

Aby rozpocząć jazdę, ustaw tłumienie na najszybsze (bunny/fast).

z.

Następnie usiądź i zjedź z krawężnika z małą prędkością. Tylne zawieszenie powinno się ugiąć i wyprostować bez dalszego ugięcia. Jeśli tak się nie stanie, przekręć pokrętło zgodnie z ruchem wskazówek zegara (w kierunku żółwia/wolnego) i kontynuuj procedurę na krawężniku, aż Twój amortyzator przestanie sprężynować.

Tłumienie kompresyjne

Zachowanie amortyzatora najeżdżającego na przeszkody jest kontrolowane przez tłumienie kompresji. Ustawienie tłumienia jest najważniejsze. Widelec będzie odczuwał większą "twardość" i wolniej się uginał, jeśli jego wartość będzie wyższa. Podczas jazdy na gładszych powierzchniach lub pokonywania długich dystansów, zwiększenie tłumienia kompresji może być przydatne. Jest to szczególnie ważne, jeśli przedni amortyzator "nurkuje" podczas hamowania lub wchodzenia w zakręty.

Strona

Możesz dostosować ustawienia kompresji do swoich preferencji. Warto wypróbować różne opcje.

Niebieska dźwignia służy do regulacji kompresji. Ma ona trzy stopnie

Tłumik można regulować w celu zwiększenia kompresji. Wynika to z faktu, że zawieszenie jest najbardziej podatne na niepożądane bujanie na podjazdach i dłuższych odcinkach asfaltu.

Niektórzy błędnie myślą, że tłumienie kompresji jest równoznaczne z blokadą amortyzatorów. Jednak nie działa to w ten sposób. Amortyzator (lub tłumik), będzie się wolniej uginał przy zwiększonej kompresji, ale nie będzie w pełni zablokowany.

Podsumowanie

Nie jest tak źle, jak go przedstawiają. Jedynym wyjątkiem od tej reguły jest nadmierne napompowanie amortyzatora (sprawdź w instrukcji, jakiego ciśnienia nie powinieneś przekraczać!). Warto sprawdzić najczęściej pokonywane trasy, aby potwierdzić resztę ustawień. Aby dokonać drobnych korekt, weź ze sobą pompkę do amortyzatorów. Nie bój się eksperymentować z ustawieniami tłumienia kompresji i powrotu.

Regulacja

Od razu zauważysz różnicę między skrajnościami.

Warto poświęcić czas na regulację zawieszenia. Nie kupiłeś roweru, który miał fajne amortyzatory, więc nie masz z nich pełnego pożytku.