Jaki rozmiar ramy powinienem wybrać?
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Czy ramy rowerowe są dostępne w różnych rozmiarach? Mój (niezbyt kochający rowery) przyjaciel zadał mi kiedyś to pytanie. Oto one. Kupując rower powinniśmy zwrócić uwagę na rozmiar ramy. Odpowiednio dobrany rozmiar pozwoli nam na szybką, wygodną i bezpieczną jazdę. Zbyt mały lub zbyt duży rower będzie frustrował i zniechęcał do jazdy. Warto poświęcić czas na wybór odpowiedniego rozmiaru ramy, aby móc cieszyć się jednośladem przez wiele lat.
Jaki jest rozmiar ramy roweru?
Jest to powszechnie używany termin opisujący jeden z wymiarów ramy rowerowej. Przyjmuje się, że w rowerach górskich/crossowych/trekkingowych/miejskich (więcej o typach rowerów przeczytasz tutaj) rozmiar to długość pionowej rury ramy (mierzona od środka suportu). Na rysunku przedstawiającym szczegółową geometrię czasami można zobaczyć dwie długości - całkowitą (czerwona linia) i mierzoną do środkowej poziomej rury ramy (zielona). Rozmiar jest zwykle wyrażany w calach lub centymetrach.
W przypadku rowerów szosowych / przełajowych / szutrowych najczęściej stosowanym pomiarem ramy jest efektywna długość rury ramy (niebieska linia).
Nie wystarczy jednak mieć tylko rozmiar ramy. Nie można po prostu zakodować "mam rower z ramą 19 cali i to właśnie ten rower kupię w następnej kolejności". Rozmiar podany przez producenta może nie odpowiadać dokładnym wymiarom ramy. Ramy różnią się geometrią. Mają różne proporcje długości poszczególnych rur. Na przykład na dwóch rowerach o dokładnie takiej samej długości pionowej rury można jeździć w bardziej sportowej, pochylonej pozycji lub w bardziej wyprostowanej, wygodnej pozycji. Niech rozmiar będzie punktem wyjścia, ale nie zatrzymuj się na nim.
Zapraszam do obejrzenia odcinka wideo Porady rowerowe, w którym wyjaśniam, jak wybrać ramę. Subskrybuj mój kanał, a będzie mi miło :)
Jak dobrać odpowiedni rower do wzrostu?
Wzrost nie jest jedynym parametrem, który należy wziąć pod uwagę. Wielu sprzedawców/producentów rowerów podaje jedynie zalecany wzrost, zapominając, że anatomia każdego człowieka jest inna - przy tym samym wzroście długość nóg może się znacząco różnić, a to może drastycznie zmienić wybór rozmiaru ramy, a nawet uniemożliwić zakup konkretnego modelu roweru. Ważne jest, aby zmierzyć przekrój przed skupieniem się na wzroście.
Jak wybrać odpowiedni rozmiar ramy
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Zdjęcie ilustracyjne. Pomiary przekroju poprzecznego najlepiej wykonywać boso. Zdjęcie autorstwa Garry KnightZmierz swój przekrok. Stojąc boso, z lekkim krokiem przy ścianie i książką lub najlepiej poziomicą między nogami, przesuń książkę tak wysoko, jak możesz, ale nie tak daleko, aby uszczypnęła cię w krocze. Pomocne jest posiadanie przyjaciela, który może zmierzyć odległość między grzbietem poziomicy a ziemią.
Poniżej dowiesz się, jaki rozmiar ramy będzie dla Ciebie najlepszy, biorąc pod uwagę Twój wzrost i wzrost. Ale! Ten tekst był powtarzany kilka razy: nie traktuj tego wyniku jako przepowiedni! Jest to wstępny pomiar rozmiaru ramy. Weryfikacja powinna nastąpić w sklepie. Ramy różnią się geometrią, są bardziej lub mniej sportowe, mają inne proporcje. Przejdźmy od razu do rzeczy.
Rozmiar ramy roweru górskiego: koła 27,5 i 29 cali
Wzrost: 150-160cm i przekrok 66-76cm - ramy 14 cali (przy 160/73-76 spróbowałbym na ramie 15 cali).
Wzrost: 161-170cm i przekątna: 66 - 78cm - ramy 15 cali (przy 170/78 - 81 spróbowałbym też na ramie 17 cali).
Wzrost: 171-183 cm i przekątna: 74-86 cm - ramki 17-calowe (przy 182/84-89 wypróbowałbym również ramkę 19-calową).
Wzrost: 184-193 cm i przekątna: 79-91 cm - ramki 19-calowe (przy 193/89-94 spróbowałbym też ramek 21-calowych).
Wzrost: 194 - 198 cm i przekątna 84 - 94 cm - ramka 21 cali
Należy pamiętać, że jeśli producent produkuje model z dwoma różnymi rozmiarami kół, ale w tym samym rozmiarze, przekątna modelu z 29-calowymi kołami jest o około 2 centymetry wyższa. Podczas przymierzania w sklepie należy zwrócić uwagę na to, czy na ramie zawiesimy stopień.
Autor: Michał Lalik, 1enduro.plPrzy zakupie roweru all-mountain/enduro można też sprawdzić tabelę stworzoną przez Michała, blogera 1enduro.pl. Na stronie każdego producenta można znaleźć tabelę, która pokazuje parametr reach (odległość od środka mufy suportu do środka rury sterowej) oraz ETT roweru.
Rozmiar ramy: rower szosowy/gravel
Wzrost: 160-165cm i przekrok 66-76cm - rama około 51-52cm (efektywna długość rury poziomej). Rozważyłbym również ramę 53-54 cm przy 165/71 - 76.
Wzrost: 166-173cm i przekątna: 69 - 81cm - rama około 53-54cm (przy 173/76 - 81cm spróbowałbym też ramy 55cm)
Wzrost: 174-180 cm i przekątna: 74-84 cm - rama około 55 cm (przy 180/81-86 cm spróbowałbym również ramy 56 cm)
Wzrost: 181 - 185 cm i przekątna 76 - 86 cm - rama około 57 cm. (przy 185/86 - 89 cm przymierzyłbym ramę 58 cm.
Wzrost: 186-193 cm i przekątna: 79-91 cm - rama około 58 cm (przy 193/89-94 cm przymierzyłbym również ramę 60 cm).
Wzrost: 194-198 cm i przekątna: 84-94 cm - rama około 60 cm
Rozmiar ramy: cross/trekking/rower miejski
Wzrost: 150-160cm i przekrój: 66-76cm - rama XS - 14/15 cali (przy 160/7376 przymierzyłbym ramę w rozmiarze S)
Wzrost: 161-173cm i przekrój: 66-81cm - rama S - 16/17 cali (przy 173/78/83 przymierzyłbym też rozmiar M).
Wzrost: 174-183cm i przekątna 74-86cm - rama M (18/19 cali) (przy 183/8186 przymierzyłbym też rozmiar L).
Wzrost: 184-193 cm i przekątna 79-91 cm - rama L 20/21 cali (przy 193/89/94 chciałbym też przymierzyć ramę XL)
Wzrost: 194-198 cm i przekątna: 84-94 cm - rama XL 23 cale
Mam świetny rower, ale mam inny rozmiar ramy!
Nie jest dziwne, że rowery mają różną geometrię. Długość pionowej lub poziomej rury nie jest jedyną rzeczą, która się liczy. Wysokość rury czołowej, kąty, stos i zasięg są również ważne. Długość wspornika kierownicy może również wpływać na to, jak czujesz się na rowerze (czasami różnica centymetrów może mieć duże znaczenie). Nasza budowa ciała również się różni. Osoby o tym samym wzroście mogą mieć na przykład różne przekroje i długości ramion.
Jeśli masz 170 cm wzrostu i jeździsz na rowerze z ramą 19 lub 21 cali, to zdecydowanie coś jest nie tak.
Powyższe wyniki należy traktować jedynie jako punkt wyjścia. Ostateczną decyzję najlepiej podjąć w sklepie po przymiarce.
Przekrój ramy
Rysunek geometrii ramy roweru Cannondale TrailInformacja o przekroju jest bardzo ważna z jeszcze jednego powodu. Każda rama rowerowa, w każdym rozmiarze, ma nieco inny przekrój. Nie każdy producent podaje ten parametr, ale na szczęście staje się to coraz bardziej powszechne. Do czego przydaje się taka informacja? Znając własny przekrój, możemy bez wychodzenia z domu sprawdzić, czy zsuwając się z siodełka "na ramie" nie zawiśniemy kroczem na górnej rurze (nie dotyczy to oczywiście rowerów miejskich/trekkingowych z "damską" ramą). Albo czy w sytuacji awaryjnej nie obijemy sobie niczego na ramie.
Jaka powinna być różnica naszego przekroju do przekroju ramy? Do przekroju należy dodać około 1,5 cm dla butów szosowych i 2,5 cm dla butów MTB. W przypadku rowerów szosowych przekrój buta powinien być o co najmniej 1 centymetr większy niż przekrój ramy, a w przypadku rowerów górskich o co najmniej 5 centymetrów.
Ale z przekrojem też nie jest taka jednoznaczna sprawa. Osoby o krótkich nogach w stosunku do reszty ciała (jak na przykład ja), mogą mieć problem, bo rama teoretycznie dobra na wzrost może okazać się za wysoka, a mniejszy rozmiar ramy, na której już uda się stanąć, okaże się za mały. Czy ja już pisałem o chodzeniu do sklepu i przymierzaniu różnych rowerów w różnych rozmiarach :)
Mam krótkie nogi, co teraz?
Chodzi mi oczywiście o krótkie nogi w stosunku do wzrostu. Jak to sprawdzić? Nie dokopałem się do jasnych standardów określania średniej długości nóg. Każdy z nas jest inny i nie mamy na to wpływu. Dobrym punktem odniesienia może być przynajmniej wykres Giganta, który wstawiłem powyżej. Jeśli dla Twojego wzrostu Twój crossover znajduje się w skrajnie lewym polu (lub nawet wypada poza skalę), to można powiedzieć, że masz krótki crossover. Co wtedy?
Musisz liczyć się z tym, że możesz (ale nie musisz) być zmuszony do zakupu roweru w rozmiarze mniejszym niż Twój zalecany wzrost (aby Twoje krocze nie zwisało na ramie lub rura podsiodłowa nie była maksymalnie wciśnięta w ramę). Może się również okazać, że konkretny rower po prostu nie jest dla Ciebie (dotyczy to zwłaszcza rowerów gravelowych / przełajowych) - niektóre ramy mają górną rurę ramy poprowadzoną bardzo wysoko i po prostu nie będziesz w stanie stanąć nad ramą. Albo, gdy ci się to uda, okaże się, że pasujesz do najmniejszego rozmiaru ramy, który jest tak krótki, że nie możesz go w zadowalający sposób skompensować długością mostka.
Tak czy inaczej, warto sprawdzić, że możesz mieć krótkie nogi, by nie dać się złapać na samym patrzeniu na swój wzrost.
Przerysowany przykład zbyt małej ramy w rowerze. Zdjęcie: Robert BatinaPrzymierz różne rozmiary ram
W najlepszej sytuacji są osoby, które mogą osobiście przymierzyć rower. Wystarczy dobrze wyregulować siodełko (przynajmniej na wysokość) i praktycznie od razu poczujesz, czy rozmiar ramy Ci odpowiada. Jeśli rama jest zdecydowanie za mała, to będziesz mieć wrażenie, że zaraz uderzysz kolanami o kierownicę (albo faktycznie to zrobisz), będziesz też ocierać butem o oponę przy skręcaniu kierownicą (choć niektóre rowery nawet w dobrze dopasowanym rozmiarze mają z tym problem, pamiętaj też, że rozmiar buta to też bardzo indywidualna sprawa i są osoby z nietypowo dużymi/małymi stopami w stosunku do wzrostu).
Na zbyt dużej ramie będziesz się nienaturalnie rozciągać, by dosięgnąć kierownicy. Ponadto możesz mieć problem z ustawieniem siodełka na odpowiedniej wysokości. Może się okazać, że sztyca siodełka jest maksymalnie wciśnięta w ramę, a mimo to nie można dosięgnąć pedałów całą stopą. Siodełko powinno być wysunięte względem ramy przynajmniej o te 10 centymetrów, aby wspornik pochłaniał część drgań podczas jazdy.
Dobry sklep rowerowy będzie miał rowery w różnych rozmiarach ram, będziesz mógł usiąść na każdym z nich i ocenić, która rama bardziej Ci odpowiada. Z teoretycznych obliczeń, które przeprowadziłem powyżej, czasami okazuje się, że trafiasz idealnie między dwa sąsiednie rozmiary ram rowerowych. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie, na której z nich czujesz się lepiej.
Nie mam możliwości przymierzenia roweru w sklepie - co robić?
Zdarza się i tak, że zakup online jest jedyną opcją. Oczywiście masz prawo zwrócić zakupiony rower, ale wiadomo, że lepiej tego uniknąć. Co wtedy? Niektórzy producenci wysyłkowi (dystrybuujący rowery głównie przez internet) oferują na swoich stronach kalkulator rozmiaru, gdzie po podaniu przynajmniej wzrostu i przekroju otrzymujemy podpowiedź, jaki rozmiar ramy roweru będzie dla nas najlepszy (taki kalkulator ma m.in. Canyon).
Sposobem może być też sprawdzenie geometrii roweru, na którym aktualnie jeździsz (czy nie jeździ na nim kolega/koleżanka i czy jego rower pasuje do Ciebie). Jeśli rozmiar Ci odpowiada, sprawdź najważniejsze wymiary i poszukaj roweru, który jest mniej więcej podobny.
Często dwa rozmiary ramy będą pasować
Nie jest też tak, że nie da się jeździć na rowerach, które są trochę (podkreślam - CIUT!) za małe lub trochę za duże. Jest to możliwe. Wyliczony rozmiar nie jest wyrocznią i często spotykam się z sytuacją, że matka i córka różniące się wzrostem i długością nóg mogą jeździć na tym samym rowerze. Ale tak czy inaczej, na rowerze trzeba czuć się komfortowo. Mówi się, że gdy mieścimy się gdzieś pomiędzy dwoma rozmiarami ramy, to do sportowej jazdy można kupić mniejszą ramę (szczególnie do roweru szosowego), natomiast do bardziej spokojnej jazdy można kupić większy rozmiar ramy, aby było wygodniej. Nie jest to jednak żadna wyrocznia, każdy musi sprawdzić to sam.
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Na pierwszy rzut oka widać, że ramka jest dla niego za duża. Zdjęcie autorstwa Phuong NguyenKupiłem rower, który był za duży/zbyt mały - co teraz?
Jeśli kupiłeś rower przez Internet, to niestety najlepszą opcją jest jego zwrot, o ile jest to jeszcze możliwe. Jeśli nie możesz już zwrócić roweru, lub np. kupiłeś go w sklepie stacjonarnym po namowach sprzedawcy "Pan/Pani się przyzwyczai", lub jest to niedopasowany prezent, lub z jakiegokolwiek innego powodu masz rower z za dużą lub za małą ramą - jest możliwość naprawienia sytuacji, ale w ograniczonym zakresie.
Aha, i nie daj się nabrać na gadki ludzi, którzy są kompletnymi ignorantami i powiedzą, że "wysokość siodełka regulujesz sobie sam". To całkowita nieprawda! Siodełko powinno być ustawione na odpowiedniej wysokości i nie ma to nic wspólnego z rozmiarem ramy, a jedynie z odległością od pedałów. Możemy mieć trzy różne rozmiary ramy i w każdym z nich uda nam się prawidłowo ustawić siodełko. W każdej z nich suport będzie wysunięty na inną wysokość, ale ostateczna odległość od siodełka do pedałów będzie taka sama. Tylko co z tego, skoro np. na mniejszym rozmiarze będziemy siedzieć przykurczeni, a na dużym będziemy niekomfortowo wypięci do przodu.
Mam za dużą ramę
Kwestia tego, jak duża ramka jest za duża. Jeśli nie możesz wygodnie stanąć nad ramą (przekątna ramy jest zbyt duża), to niewiele możesz z tym zrobić. Można wymienić opony na węższe (a przez to niższe), ale to obniży przekątną maksymalnie o 1-2 centymetry (ale nie zawsze jest to możliwe lub nie ma sensu wymieniać opon na węższe). To samo tyczy się sytuacji, w której nawet po maksymalnym obniżeniu siodełka nie jesteś w stanie postawić całej stopy na pedale (pedałujesz palcami) - jazda na tak dużej ramie będzie koszmarem i bardzo szybko mięśnie zaczną odmawiać Ci posłuszeństwa.
Jeśli wysokość ramy i siodełka jest w normie, ale siedzisz na rowerze w zbyt rozciągniętej/pochylonej pozycji (a rower nie jest sportową maszyną wyścigową), możesz pomyśleć o wymianie wspornika kierownicy na krótszy i/lub o wyższym kącie. Należy tylko pamiętać, że znaczna zmiana długości mostka zmieni charakterystykę prowadzenia roweru. Rower z krótszym wspornikiem kierownicy może stać się bardzo szarpany podczas jazdy. Ale podstawowe wsporniki kierownicy nie są szczególnie drogie, można spróbować takiej operacji.
Mam za małą ramę
To również nie jest zbyt korzystna opcja, ale jednak znacznie lepsza od poprzedniej. Po pierwsze - ustaw siodełko na odpowiednią wysokość (odsyłam do podlinkowanego postu, ale przynajmniej ustaw je na taką wysokość, aby podczas pedałowania kolano było minimalnie ugięte w najdalszej pozycji). Jeśli do prawidłowego ustawienia siodełka konieczne było wysunięcie sztycy poza ogranicznik (na każdej sztycy zaznaczona jest linia, poza którą absolutnie nie wolno jej wysuwać z ramy! ), sprawdź jaką długość ma sztyca - jeśli 35 cm, a sztyca nie jest wysunięta więcej niż 5 cm poza ogranicznik, możesz wymienić ją na taką o długości 40 cm.
Ale! To tylko pod warunkiem, że nie będziesz uderzał stopami o oponę podczas skręcania. Dwumetrowy facet po prostu fizycznie nie będzie w stanie jeździć na rowerze dopasowanym do 160-centymetrowej osoby i tutaj nawet 50-centymetrowy wspornik nie pomoże. Dłuższą sztycę zastosowałbym tylko wtedy, gdy jesteśmy pewni, że te brakujące 3-4 centymetry sprawią, że rower będzie nadawał się do jazdy.
Można też rozważyć wymianę wspornika kierownicy na dłuższy, ale i tu należy zachować umiar. Założenie zbyt długiego mostka sprawi, że prowadzenie roweru będzie dość trudne. I po raz kolejny wracam do ocierania butami o oponę podczas skręcania - o tym również należy pamiętać.
Co jeśli mam za dużą/zbyt małą ramę?
Wymień ramę roweru na mniejszą/większą lub wymień rower na inny. Lepiej wydać kilkaset złotych na wymianę ramy, niż męczyć się ze źle dopasowanym rowerem lub zniechęcić się do jazdy.
Podsumowanie
Jak widać, wybór rozmiaru ramy rowerowej nie jest wcale takim trywialnym tematem. Oczywiście nie ma się czego bać, a dając sobie trochę czasu i mając odrobinę cierpliwości z pewnością uda się znaleźć rower idealnie dopasowany do naszej budowy ciała, potrzeb i wymagań. A jeśli oprócz rozmiaru ramy wahasz się nad wyborem roweru, to zapraszam do przeczytania moich wpisów o tym jaki rower kupić w konkretnym przedziale cenowym.
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()