Post

Jak wybrać odpowiedni dla siebie rower

Chcesz kupić rower, ale przytłaczają Cię wszystkie dostępne modele, typy, rozmiary i wersje? To prawda, wybór dostępnych dziś rowerów jest ogromny i na początku może być trudno za nim nadążyć. W tym wpisie wyjaśnię na co zwrócić uwagę i jak wybrać rower odpowiadający Twoim potrzebom. Skupię się na amatorach, którzy jeżdżą dla zabawy, ale wiele z porad można zastosować do każdego roweru.

Partnerem tego wpisu jest OLX, który pomaga znaleźć każdy rodzaj roweru - zarówno nowy, jak i używany.

Rodzaje rowerów

Kiedy pytam potencjalnego nabywcę o jego warunki jazdy, zwykle słyszę: "No wie pan, jeżdżę trochę po asfalcie, trochę po drogach gruntowych, a czasem zapuszczam się do lasu". Mój nowy rower powinien być szybki na asfalcie, a także dobrze radzić sobie w terenie.

Dobrze jest robić założenia, ale powinieneś też zdać sobie sprawę, że każdy rower to kompromis, zwłaszcza jeśli wszechstronność jest tym, czego szukasz. Chociaż zmiana opon może sprawić dużą różnicę, rower górski nigdy nie będzie tak szybki jak rower szosowy na asfalcie. Rower szosowy nie będzie w stanie pokonać górskiego szlaku. Mamy w ofercie rowery, które plasują się gdzieś pośrodku - rowery crossowe i trekkingowe. Dostępne są również rowery fitness i rowery gravel. Nawet rowery miejskie mogą się dobrze spisywać w pewnych warunkach. O różnych typach rowerów napisałem osobny artykuł. Tutaj pokażę i opiszę w skrócie kilka wybranych typów, nie wchodząc w szczegóły i niuanse.

Rower górski

Pierwotnie został zaprojektowany do jazdy w terenie, ale po dodaniu węższych opon może służyć do wygodnej jazdy po asfalcie. Górale są wyposażeni w co najmniej jeden przedni amortyzator, a w droższych modelach dostępne jest tylne zawieszenie.

Rower szosowy

Rowery szosowe charakteryzują się wygiętą kierownicą z jagnięcej skóry, oraz wąskimi, gładkimi, oponami. Jednak producenci coraz śmielej stosują szersze, wygodniejsze opony w rowerach "szosowych plus". Rowery gravelowe są odstępstwem od rowerów szosowych. Mają kierownicę w stylu lambskin i mogą być wyposażone w opony, które są szersze i mają bardziej agresywny bieżnik.

Rowery crossowe i trekkingowe

Z daleka wygląda jak rower górski, ale ma pewne różnice.

Jest to rower górski, który został "odchudzony". Rowery crossowe mają węższe opony i mniejszy skok amortyzatora. Są również lżejsze od rowerów MTB. Rowery trekkingowe są podobne do rowerów crossowych, ale są wyposażone w dodatkowe elementy, takie jak bagażniki, błotniki i stopki, a także oświetlenie zasilane dynamem.

Rower miejski

Ten typ roweru ma charakterystyczną wyprostowaną pozycję za kierownicą. Rower traci na dynamice i zwrotności, ale rekompensuje to wygodą. Wbrew nazwie, rower miejski może być używany poza miastem. Możesz nim jeździć po polnej ścieżce lub ubitych leśnych duktach. Nie będziesz jeździł tak szybko jak na rowerze górskim czy crossowym, ale raczej w spokojnym tempie.

Jaki typ roweru powinienem kupić? Najpierw odwiedziłbym sklep rowerowy, aby wypróbować różne modele. Moim pierwszym wyborem byłby rower przełajowy lub trekkingowy, ponieważ uważam, że są one najbardziej uniwersalne. Później doprecyzowałbym (jeśli byłoby to konieczne) swoje oczekiwania - czy ma być wygodniejszy lub szybszy na asfalcie, czy może lepiej radzić sobie w terenie. Następnie na podstawie odpowiedzi wybrałbym kierunek. Swoją dorosłą przygodę z rowerem zacząłem od roweru crossowego, co pomogło mi określić, czego potrzebowałem później.

Gdzie kupić rower

Internet to miejsce, do którego należy się udać, gdy szukamy nowego roweru. Jak nie zgubić się w labiryncie ogłoszeń i ofert? Z pomocą przychodzi OLX, partner wpisu. Możemy przejrzeć sklepy rowerowe i stacjonarne w naszej okolicy, a następnie wrócić na tę samą stronę, by przejrzeć oferty. Dzięki temu będziemy mieli okazję osobiście przetestować rower i wybrać odpowiedni dla nas rozmiar ramy.

Rowery znajdziemy w kategorii Sport i hobby na stronie głównej OLX.

Na początku sama liczba ogłoszeń nowych i używanych rowerów może być przytłaczająca. W momencie pisania tego artykułu, na OLX było ponad 170 000 rowerów. Potrzebowalibyśmy 48 godzin, aby przejrzeć je wszystkie, gdybyśmy poświęcili tylko sekundę na każdy z nich.

Wybierz kategorię rowerów, która Cię interesuje. W tym przykładzie wybrałem rowery górskie.

W zależności od rodzaju i marki roweru, po wybraniu kategorii pojawią się filtry. Możemy wybrać rodzaj hamulców i markę roweru, a także materiał lub rozmiar ramy. W filtrze "Warunki" najpierw wybiorę "Nowy", a następnie pod nim zaznaczę opcję "Firma", aby OLX pokazywał tylko oferty ze sklepów.

Serwis pokazuje mi ogłoszenia z całej Polski. Ja wolałbym popatrzeć na rowery z mojej okolicy. Kliknij w pole "Cała Polska", a następnie wybierz/wyszukaj swoją lokalizację. Jeśli mieszkasz w małym mieście, możesz wybrać obszar wyszukiwania w polu poniżej, aby zobaczyć wszystkie rowery w swojej okolicy.

Wpisałem również cenę "Do" 4000 zł w "Filtr cenowy", aby znaleźć przyzwoity rower, który nie był zbyt drogi.

Aby ułatwić sobie wyszukiwanie, kliknij na ikonę oznaczoną strzałką. Dzięki temu włączysz widok kafelkowy, który pozwala na wyświetlenie większej ilości ofert.

Po wybraniu roweru, który Ci się podoba, warto przejrzeć pozostałe oferty sprzedawcy. Być może znajdziesz coś jeszcze, co wpadnie Ci w oko. Co można zyskać dzięki wyszukiwaniu rowerów na OLX? Możemy łatwo skontaktować się ze sprzedającym, a następnie przejechać się na miejscu. Rower będzie też przykręcony i wyregulowany. Jeśli kupujemy online (co jest w porządku, jeśli już wiemy, czego chcemy), musimy to zrobić sami albo odwiedzić serwis.

Czego szukać w rowerze

Rozmiar ramy

Przy zakupie roweru, rozmiar ramy jest ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę. Jeśli ktoś powie, że to nie ma znaczenia, to zastanówcie się, czy osoba o wzroście 160 cm będzie czuła się komfortowo na rowerze, który ma 195 cm. Niekoniecznie. Regulacja wysokości siodełka nie zrobi dużej różnicy.

Ważne jest, żeby najpierw przejechać się rowerem na próbę. Jeśli kupujesz rower w sklepie, przymierz dwa sąsiadujące ze sobą rozmiary. (Czasami oba są w porządku, ale w jednym będziesz czuł się lepiej). Nie używaj oznaczenia "ubranie" dla rozmiaru ramy. S, M i L nie odnoszą się do ubrań, które nosisz na co dzień. 17 cali i 19 cali są również dobrym wskazaniem, ale nie dają jasnego obrazu rozmiaru ramy.

Jaki rozmiar ramy jest najlepszy? Dziedzina zwana bikefittingiem pozwala zająć się tym szczegółowo. Niektóre sklepy oferują taką usługę. Wystarczy, że kupując rower do jazdy rekreacyjnej prawidłowo wyregulujemy siodełko i będziemy czuć się komfortowo. Ważne jest, aby sprawdzić, czy siodełko jest zbyt daleko lub zbyt blisko kierownicy. Ponadto powinniśmy mieć możliwość wygodnego stania z plecami na ramie.

Wygląd

Tak!!! Oprócz wyboru ramy, która jest wygodna, ważny jest również wygląd roweru. Twój nowy rower musi być dla Ciebie atrakcyjny. Na ładniejszym rowerze będzie Ci się lepiej jeździło, a akcesoria zawsze możesz zmienić.

Rozmiar kół

Powszechnie uważa się, że im większa jest średnica koła w rowerze, tym wyższa powinna być osoba. Jest to prawda w niektórych przypadkach, ale nie we wszystkich. Nawet niska osoba może znaleźć rower górski, który ma duże 29-calowe opony - wystarczy, że wybierze odpowiednio małą ramę. Jeśli nie lubisz dużych kół i potrzebujesz roweru tylko do rekreacji, to możesz znaleźć coś o średnicy 26 cali.

Osoba bardzo wysoka najlepiej wybierze rower, który ma koła o szerokości 28/29 cali. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby znaleźć rower składany z kołami o szerokości 20 cali i dużą ramą. Osoby o przeciętnym wzroście mają szeroki wachlarz możliwości. Większe koła lepiej się toczą i lepiej amortyzują nierówności. Mniejsze koła dają więcej radości i są bardziej zwrotne w terenie.

Opony

Opony to jeden z wielu elementów, które można (a w niektórych przypadkach trzeba!) Opony to jeden z elementów, które można (a czasem trzeba!) Producent zainstaluje opony specyficzne dla danego typu roweru. Na przykład rowery górskie mają szerokie opony z grubym bieżnikiem, rowery szosowe mają wąskie i gładkie opony, a rowery crossowe mogą być mniej lub bardziej elastyczne.

Ta opona będzie się słabo spisywać na asfalcie, ale będzie doskonała w terenie.

Chcielibyśmy od czasu do czasu zmienić charakter naszego roweru. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy do roweru górskiego zamontowali nieco szerszą oponę z uniwersalnym bieżnikiem. Albo, w przypadku roweru crossowego, więcej opon szosowych. Głównym ograniczeniem jest dostępna przestrzeń w ramie/widelcu, a w skrajnych przypadkach szerokość koła.

Nie warto skreślać roweru ze swojej listy, jeśli nie podobają Ci się tylko opony. Opony można łatwo wymienić na inne, a rower w przypadku ich usunięcia można szybko sprzedać.

Napęd

Kwestia układu napędowego jest podobna do każdego podrozdziału w tym tekście. Nie mam zamiaru zanudzać Cię technicznymi szczegółami. Jeśli szukasz roweru tylko do rekreacji, to tak naprawdę nie ma znaczenia, jaki masz typ napędu. Zawsze można go później zmienić. Przełożenie zadecyduje o tym, czy będziemy mogli rozpędzić się do określonej prędkości, czy łatwiej będzie nam pokonywać wzniesienia. Przed zakupem zapytaj sprzedawcę o przełożenia, zwłaszcza jeśli Twoja jazda będzie odbywać się po pagórkowatym terenie.

Przestrzegałbym też przed porównywaniem rowerów na podstawie modelu przerzutki tylnej. Producenci wiedzą, że tylna przerzutka to pierwsza rzecz, na którą ludzie zwracają uwagę, więc często montują tam najlepszą, a układ napędowy uzupełniają niższymi grupami. Nie jest to złe, ale nie powinniśmy opierać swojej decyzji na tym jednym komponencie roweru.

Hamulce

Istnieją dwa rodzaje hamulców, które są powszechnie spotykane w sprzedawanych obecnie rowerach: hamulce szczękowe typu V-Brake lub Dual Pivot w rowerach szosowych, oraz hamulce tarczowe. Hamulce te mogą być mechaniczne - uruchamiane za pomocą linki - lub hydrauliczne - uruchamiane za pomocą płynu hamulcowego.

Hamulce tarczowe mają większą siłę hamowania i są mniej wrażliwe na działanie wody. Kiedy powinniśmy używać tego typu hamulców? Kiedy powinniśmy wybrać ten typ hamulców? Tarcze będą bardziej skuteczne.

Z kolei hamulce szczękowe są lżejsze, łatwiejsze w budowie i nieco tańsze. Doskonale nadają się też do jazdy rekreacyjnej.

Amortyzator lub sztywny widelec

Niektóre rowery występują w dwóch wersjach: ze sztywnym widelcem lub z widelcem amortyzowanym. Głównym celem sztywnego widelca jest zwiększenie bezpieczeństwa, a nie poprawa komfortu. Komfort to miły produkt uboczny :)

Nie ma róży bez kolców, a amortyzatory nie są pozbawione wad. Są ciężkie - typowy amortyzator rekreacyjny to około 2,5 kilograma. Sztywny widelec aluminiowy waży co najmniej 1,7 kg mniej. Czy to nie jest dużo? Warto ruszyć i podnieść oba rowery, by poczuć różnicę. Amortyzator pochłania część naszej energii podczas jazdy, ale można ją zmniejszyć dzięki blokadzie.

Sztywny widelec jest lżejszy i wydajniejszy, ale też... sztywny. Dobry karbon czy stal potrafią zamortyzować niektóre nierówności, jednak bądźmy szczerzy - lepszy byłby amortyzator. Jeśli nie jesteś pewien, polecam wybrać rower, który ma amortyzator. W końcu dojdziecie do wniosku, że warto wymienić widelec na sztywny.

Siodełko

Siodełko można wymienić po zakupie roweru, podobnie jak opony. Ba! Niektórzy, w tym ja, od lat używają tego samego modelu fotelika. Zostawiają nawet swoje "stare" siedzenie przy zmianie roweru.

Nie jest łatwo wybrać odpowiedni fotelik, ale gdy już się go wybierze, warto się go trzymać. Jeśli kochasz rower, ale siodełko jest niewygodne, możesz je zmienić i sprzedać oryginalne.

Jeśli masz pytanie dotyczące interesującego Cię roweru, zostaw komentarz na forum lub dołącz do grupy na Facebooku.