Post

Jak wybrać i odczytać oznaczenia na oponach rowerowych

Posiadanie odpowiednich opon do roweru jest niezwykle istotne. Opona pneumatyczna została wynaleziona ponad 100 lat temu. Po raz pierwszy została opatentowana w 1888 roku przez pana Dunlopa. Nic dziwnego, że na przestrzeni lat nastąpiło wiele zmian w możliwościach i oznaczeniach poszczególnych opon, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że postęp miał krętą drogę i czasami niezależnie prowadził do kształtu, który teraz znamy. Były inicjatywy mające na celu uspójnienie konstrukcji opon z czasem, ale potem pojawiały się nowe oznaczenia i do uporządkowanego świata wracał chaos.

Stan dzisiejszy jest daleki od ideału. Dzieje się tak dlatego, że oznaczenia na oponach rowerowych przenikały się i uzupełniały. Wciąż panuje pewien porządek. Wprowadzenie ETRTO i lepsze zrozumienie oznaczeń pozwala na dobranie odpowiedniej opony do obręczy. Dzieje się tak, ponieważ ETRTO nie oznacza, że inne oznaczenia zniknęły.

Producenci nie chcą utrudniać nam życia. Nie produkują jednego typu czy kilkunastu felg, każda z nich nadaje się do innego celu. Oznaczenia powinny umożliwiać identyfikację różnorodności i zamówienia. Pomożemy Ci zidentyfikować opony rowerowe, niezależnie od tego, jak bardzo jesteś zdezorientowany. Gotowi? Jesteśmy gotowi.

Czym jest standard ETRTO dla opon rowerowych?

Opony rowerowe podlegały rozwojowi i zmianom - przyjęliśmy to we wstępie. W ten sposób narodziła się norma ETRTO. Powstała ona właściwie w odpowiedzi na narastający problem unifikacji opon w latach 60-tych. Powstała Europejska Organizacja Techniczna Opon i Obręczy, a ETRTO to jej skrót. Jest to system odniesienia, który jest zarówno dokładny, jak i niezawodny w kolarstwie szosowym i górskim.

Jak czytać ETRTO

Jest to ciąg składający się z dwóch liczb oddzielonych myślnikiem. Druga, trzycyfrowa wartość, to średnica wewnętrzna opony. Pierwsza z nich to średnica opony. W praktyce oznaczenie 40-622 oznacza, że opona o średnicy 40 mm jest założona na felgę 622 mm. Można też mieć różne szerokości felg, ale to tylko wtedy, gdy średnica opony jest prawidłowa. ETRTO jest miarą, która wskazuje dokładny rozmiar opony. Jeśli felga jest taka sama, to zostanie zamontowana opona oznaczona. Tak oznaczoną oponę zamontujemy, jeśli się uprzemy, nawet jeśli będzie szersza lub węższa, szczególnie w przypadku trekkingów. Ta tolerancja będzie się różnić w zależności od wybranej felgi i Twoich możliwości fizycznych. Aby uniknąć problemów, warto zmierzyć szerokość.

Jak czytać rozmiary opon rowerowych - system francuski i calowy.

System calowy jest jeszcze bardzo prosty. System calowy dostarcza tych samych informacji co ETRTO, ale w calach zamiast w milimetrach. Dodatkowo pierwsza wartość w calach to średnica zewnętrzna, a nie obręczy. Wymiar ten to łączna średnica opony i koła. Jak to odczytać? Załóżmy, że mamy oponę, której rozmiar to 28''x1,5". 28 cali to 71 cm średnicy. Od tej wartości musimy jeszcze odjąć wysokość opony i otrzymamy średnicę felgi - najczęściej będzie to 635 mm lub 622 mm. Skąd ta różnica? Liczba 1,5 daje nam 40mm z każdej strony felgi. Większość ludzi nie zastanawia się nad tym - i to jest dobre rozwiązanie. Dobrze jest założyć oponę 28" na felgę 28". Ale, możliwe jest również założenie .... 29". Spokojnie! Dlaczego? Są one szersze, a więc i wyższe. Jednak średnica wewnętrzna opony o rozmiarze 29 cali jest prawie zawsze taka sama jak średnica opony o rozmiarze 28 cali. Co?

Mamy też system francuski, który nie jest "uff", ale nadal jest mylący. Z powodu swojej niechęci do angielskich wynalazków, Francuzi nie chcieli zaakceptować niczego oznaczonego calami. Wymyślili swój własny system, który był podobny do ETRTO, ale z literą. Opona rowerowa 700-38C ma średnicę 700 mm na zewnątrz i szerokość 38 mm wewnątrz. To jest system francuski. Tylko ta litera - no cóż, Francuzi sprytnie oznaczyli opony od A do D. Im węższa opona, tym wyższy alfabet. Tyle, że A i D zostały usunięte z rynku w trakcie rozwoju i zastąpione innymi literami. Można mieć niejasności co do francuskiego systemu - i ja w to wierzę! Szukajcie symbolu ETRTO, który jest najłatwiejszy do odczytania. To są Wasze rowery, więc nie ma głupich pytań. Nie musicie wiedzieć wszystkiego. Właśnie dlatego takie miejsce jak nasze jest tak ważne.

Typ roweru determinuje rozmiar opony rowerowej

Każdy rower to wyjątkowy custom, chciałoby się powiedzieć. Nasza pasja przybrała wiele form i doprowadziła do tego, że każdy rower jest niepowtarzalny. To spowodowało, że opony stały się przekleństwem. Było dobrze, dopóki istniała wyraźna granica między szosą, trekkingami i góralami. Wprowadzono XC, Downhill, szutry i crossy. Każdy rower "chciał" mieć określony typ opony - opona rowerowa tego i tego do takiego i takiego roweru. To wprowadziło jeszcze większy chaos w istniejącym systemie. Producenci nie zawsze ułatwiają sprawę. Na przykład w rowerach MTB promują oponę 650B z kołami 27,5 cala. Widać, że koło 26" jest normalne, ale dodajesz do niego większą oponę MTB, co sprawia, że jest to 27,5". Właśnie dlatego oznaczenie ETRTO jest tak ważne. Najszybszym sposobem na "ogolenie" wyboru są sztuczki marketingowe.

ETRTO jest najbardziej precyzyjna. Wynika to głównie z tego, że została stworzona przez producentów, którzy ciężko pracowali nad stworzeniem opon do samochodów. Wszystko musiało być jasne i łatwo zrozumiałe. ETRTO pokazuje, że szerokość opony się nie zmienia, ale rozmiar felgi już tak.

Jak sprawdzić rozmiar opon w rowerze?

Po pierwsze, szukamy oznaczeń. Znajdują się one najczęściej na ściankach opony. Często są to wytłoczone elementy, które są odporne na działanie czasu. Opony bez tego oznaczenia mogą sprawiać problemy. Następnie należy zmierzyć średnicę zewnętrzną felgi. Umiejscowi to Państwa na skali ETRTO. Następnie należy zmierzyć średnicę zewnętrzną opony. Ta informacja powie nam, jaki typ opony mamy i jaki będzie nam potrzebny.

Jak zmierzyć rozmiar koła roweru?

Nie ma różnicy w pomiarach pomiędzy rowerami szosowymi i górskimi. Najważniejsza jest średnica zewnętrzna. Jest to wartość ETRTO, która jest najbardziej zbliżona do wymiaru wewnętrznego opony. Dalej potrzebny jest konkretny przelicznik, ponieważ obręcze mogą różnić się szerokością i przeznaczeniem. W rowerach MTB występują trzy najczęściej spotykane rozmiary kół: 26'', 27,5" i 29". Standardowy rozmiar koła w rowerach szosowych to 28 cali, ale w trekach może się różnić. Na drogach zazwyczaj jest to 28 cali, ale często jest to 28 cali z szerszą szerokością. Żwirki mogą wahać się między kołami 28-26 ze względu na fakt, że będziesz używać grubszych i szerszych opon, aby pomóc Ci pokonać wyboisty i zróżnicowany teren.

Jak wybrać odpowiedni rozmiar opony do roweru?

Wyjaśnienie zagmatwanego świata oznaczeń opon rowerowych może być trudne, co widać w powyższym tekście. Najważniejsze informacje możemy odczytać z opon lub zmierzyć te opony i koła, które posiadamy. Istnieje pewna tolerancja, jeśli potrzebujemy dopasować szersze lub mniejsze opony do danej obręczy. O ile opony pasują do mechanizmu roweru - szczęk hamulcowych czy widelców - czyli.

W rowerach trekkingowych, szosowych i szutrowych nie ma dużych rozbieżności. Oznaczenia są bardzo dokładne, często nie w tym samym standardzie. Problemem są rowery MTB, gdyż różnice między skrajnymi oponami mogą być dość duże. Jednak ograniczenia roweru nie zostaną zignorowane.

Jeśli nie potrafimy sobie poradzić z tymi oznaczeniami, najlepszym rozwiązaniem jest wizyta w serwisie rowerowym lub rozmowa z doświadczonym konsultantem. Zmierzmy średnicę zewnętrzną i powiedzmy, na jakim typie roweru jeździmy. Taka współpraca jest często bezcenna.

Dobra guma nie jest zła - sekret nowoczesnej opony rowerowej

Często mamy problem z wyborem odpowiednich opon ze względu na ilość oznaczeń i niekonsekwencję, jaką one wytwarzają. Wystarczy wiedzieć, że w rowerach szosowych stosuje się system metryczny, natomiast w rowerach górskich system calowy. To pomoże Ci zrozumieć, że kierunki, w których te dyscypliny się przecinają (cross, gravel, itp.) mogą powodować problemy.

Bądźmy spokojni i nie próbujmy na siłę wprowadzać drastycznych zmian. W razie jakichkolwiek pytań służymy pomocą. Rozumiemy zawirowania i trudności, które wynikają z oznaczeń. Mamy nadzieję, że co najwyżej częściowo je złagodziliśmy.

Napisz do naszej redakcji!
Formularz kontaktowy

Zapraszamy do kontaktu z naszą firmą!