
Jak wybrać dętkę rowerową, która będzie pasowała do opony?
Pneumatyczne małżeństwo to sposób, w jaki dętka i opona współpracują ze sobą w rowerowej pasji. Jest to jeden z najwspanialszych pomysłów na jazdę rowerem dla mężczyzny. Coraz większą popularnością cieszą się single, zwane też oponami bezdętkowymi. Ich zalety nie są jednak w niektórych kręgach bezsporne. Ale prostota, funkcjonalność i łatwość serwisowania nie oznacza, że popularność dętek będzie zwalniać. To się sprawdza w kolarskiej rzeczywistości i nie chcemy tego zmieniać.
Wymiana jego bezdętkowego rodzeństwa zajmie trzy dni. Jednak wymiana dętki i umycie rąk, a nawet spróbowanie napoju z bidonu nie zajmie nam więcej niż 15 minut.
Trwałe dętki do rowerów to od lat nieustanne udoskonalanie i podstawa naszych toczących się kół. Dętki te są niezawodne, proste i niedrogie, niezależnie od tego, czy wybierzemy bardziej zaawansowane lub specjalistyczne modele. To dobry przykład na to, dlaczego nie należy starać się znaleźć czegoś lepszego lub bardziej innowacyjnego, gdy istniejący model sprawdza się doskonale.
Zapraszamy do dowiedzenia się wszystkiego o oponach rowerowych. Po przeczytaniu tego artykułu wybór odpowiedniej dętki do opony rowerowej będzie łatwy.
Rozmiary i dobór dętek
Oczywiste jest, że dętki ewoluowały wraz z szybką ewolucją "rozmiarów" rowerowych, zwłaszcza po wprowadzeniu ekstremalnych opon i wyparciu starszych modeli. Na przykład koło 29" było nową oponą. Spowodowało to powstanie nowych dętek pasujących do nowego typu.
Jak określić rozmiar dętki do roweru, żeby się nie pogubić?
Wystarczy, że będziemy potrafili prawidłowo odczytać oznaczenia opon - ten temat był już wielokrotnie poruszany. Przypomnijmy jednak, że ważna jest średnica i szerokość opony.
Średnica opony
ETRTO jest najbardziej miarodajnym i wiarygodnym oznaczeniem dla większości opon. Można również wybrać standard ISO. Oznaczenia ETRTO zawierają ciąg liczb, które identyfikują oponę i dętkę. Przyjrzyjmy się oponie 700x35C, która jest bardzo popularna. Jest to kapsel trekkingowy, który wielu producentów stosuje na kołach 28''.
Pięć cyfr, które składają się na to oznaczenie, wymieniono poniżej. Pierwsze trzy cyfry to przybliżona średnica opony rowerowej. Po "x" mamy szerokość mierzoną w milimetrach. Została ona dodana później i nie ma już znaczenia. Średnica wynosi więc 700 mm. Oznaczenie tej opony w ETRTO to 35-622. Średnica jest oznaczona liczbą 622 mm. Średnica ta służy do doboru dętki. Ściśle trzymamy się tej wartości. Przykładowo, do koła 28 cali z oponami 700x35C, będziemy szukać dętki w oznaczeniu ETRTO 622 albo w systemie metrycznym 700.
Szerokość opony
To jest miejsce, w którym tkwi cała tajemnica. Ponieważ dętka jest elementem, który rozciąga się bardziej niż opona, jej oznaczenie będzie mieściło się w określonym przedziale. W przypadku naszej opony 700x35C dętka musi mieć oznaczenie 700x35-43. Oznacza to, że może być stosowana w oponach większych niż 35 mm. Nie można jej jednak stosować w oponach o większej średnicy.
Pamiętajmy: średnica jest taka sama, szerokość mieści się pomiędzy podanymi wartościami. Czy mówimy o oponie o wymiarach 700x40? Będzie pasować. Nie będzie pasować do 700x45C.
Dętka w innym rozmiarze niż opona?
Dętka w rowerze musi mieć taki sam rozmiar jak opona, ale w określonym zakresie. Szerokość musi być taka sama jak średnica. Co się stanie, jeśli spróbujemy dopasować dętkę do naszej opony. Nie zajedziemy daleko. Różne średnice uniemożliwią pełne napompowanie, a dętka rowerowa o niewłaściwej szerokości nie wypełni opony. Może to spowodować poważne uszkodzenia lub brak kontroli nad kierunkiem jazdy.
Dętki rowerowe - wiele materiałów
Choć może się wydawać, że dętka to tak naprawdę kawałek wykonany z gumy z zaworem. Zastosowanie lepszych materiałów wydłuża żywotność opon i zwiększa ich wydajność. Mieszanki mogą również wpływać na tarcie powstające między dętką opony a oponą. Może to zmniejszyć lub zwiększyć opór toczenia. Niekoniecznie są to wartości, które należy brać pod uwagę, zwłaszcza przy jeździe rekreacyjnej. Warto jednak zapoznać się z faktami.
Waga dętek i opór toczenia
Dętka, która jest cięższa, wytwarza większy opór toczenia. Ponieważ koło i opona stanowią integralną całość, musi ona przyspieszać z większą siłą. Oznacza to, że jest ona w stanie naciskać na każde powietrze lub powierzchnię, którą napotka.
Dla niektórych rowerzystów będzie to problem, ale dla innych może być zaletą. Dlaczego? Łatwo zauważyć dlaczego. Zawodnicy szosowi będą walczyć o każdy milimetr, zachowując przyczepność, skupiając swoje wysiłki na minimalizacji oporu powietrza i oporu toczenia. Takie podejście jest wymagane przy długich dystansach i dużych prędkościach. Rowerzyści terenowi potrzebują dużo więcej przyczepności z solidnych opon. Regulacja ciśnienia jest ważną częścią wiedzy o MTB.
Dętki butylowe
To najbardziej popularne i trwałe rozwiązanie. Butyl to syntetyczny polimer na bazie kauczuku. Jest łatwy w produkcji i dobrze reaguje z rozpuszczalnikami, takimi jak benzyna. Dzięki temu mięknie i może powodować uszkodzenia wszystkiego, czego dotknie. Jest to doskonały materiał do budowy dętek. Jest niezwykle elastyczny i dobrze trzyma ciśnienie. Dętka nie przepuszcza powietrza i utrzymuje poziom napompowania.
Przebicie dętek rowerowych jest proste i łatwe, zwłaszcza jeśli używasz markowego produktu. Idealna na szosę, trekking i twarde nawierzchnie. Przykładowe modele:
- Continental Race Supersonic - 55 zł.
- Schwalbe Air Plus 19+AP-PLN 41 - Wzmocnione dętki rowerowe Air Plus wykonane są z grubszej gumy i lepiej się wiążą.
- Michelin A1 Airstop - PS25
Dętki lateksowe
Lateks bardziej przepuszcza powietrze niż guma butylowa, więc musimy napompować te dętki przed jazdą.
Są lekkie i mają minimalne opory toczenia, co czyni je idealnymi zarówno na szosę, jak i na każdą inną trasę. Są mniej skuteczne w wysokich temperaturach i zazwyczaj są nieco droższe od swojego butylowego rodzeństwa. Oto kilka przykładów dętek lateksowych:
- Continental Race Light - PS40
- Vittoria Competition Latex - PS60
Dętki TPU
Nowe. Zostały zaprojektowane z myślą o aktualnych potrzebach kolarzy szosowych. Wytrzymałe dętki rowerowe TPU mogą być jednak wykorzystywane także do innych rodzajów kolarstwa. Nie są wykonane z lateksu czy butylu, ale z termoplastycznego poliuretanu, który jest lekkim, mocnym, elastycznym materiałem dobrze znoszącym nacisk.
Te dętki są uważane za najlżejsze we wszechświecie. Maniacy szosowi mogą liczyć na różnicę do 100 gramów między kołami. Chociaż jest to dość drogie, korzyści są niesamowite dla wielu rowerzystów i dobrze warte kosztów. Oto kilka przykładów modeli dętek wykonanych z TPU.
- Wolfpack TPU Race - 200 zł
- Pirelli P Zero SmartTUBE - 130 zł.
- Tubolito Tubo Road - 130 zł
- Schwalbe Aerothan - 115 zł
Jeśli już planujesz używać TPU, to śmiało. Dętki TPU do rowerów są dostępne u większości producentów. TPU jest jednak bardziej kruche niż butyl i może się łatwo odkształcać. Zaleca się częściowe napompowanie dętki, a następnie przymocowanie jej do opony. Tradycyjnie, masz możliwość wyboru!
Dobra guma jest zawsze bezpieczna
Wybór dętki do roweru wydaje się prosty, ale może być dość trudny. Po przeczytaniu naszego poradnika mamy nadzieję, że wybór dętki do opon rowerowych będzie dla Ciebie łatwiejszy. Czasami zmiana jest konieczna, aby poprawić swoje bezpieczeństwo, możliwości i komfort jazdy. Dzięki temu będziesz mógł jeździć dłużej i efektywniej.
Pneumatyczny mariaż opony z dętką jest zagrożony przez bezdętkowe zgnioty. Z drugiej strony pokazuje, że może jeszcze nieźle zaskoczyć, co pokazują dętki TPU. Oferujemy wiedzę, obsługę i szeroki wybór produktów. Zysk!!! Wjedź na szeroką drogę!