Post

Jak ustawić licznik rowerowy i jak najlepiej wykorzystać swój rower

Wszechobecna elektronika sprawiła, że rowerowa pasja stała się zbawieniem. Pozwoliły na nowo przemyśleć, jak i jak często jeździmy. Tempo innowacji było błyskawiczne i lawinowe. Dzisiejsze innowacje są spełnieniem wczorajszych nadziei. Licznik rowerowy nie jest już małą, zegarkową zabawką. Nowoczesny licznik rowerowy służy jako centrum dowodzenia całym rowerowym światem. Jest funkcjonalny, wydajny i wszechstronny.

Ewolucja sprawiła, że urządzenia te można łączyć ze sobą w standardzie. Mamy czujniki prędkości, kadencji, mocy, a dla dopełnienia zestawu sięgamy po monitory tętna, by połączyć je wszystkie w interaktywną całość. Po przejechaniu określonej trasy otrzymujemy szereg danych: średnią prędkość, czas i moc, tętno oraz progi tlenowe. Profesjonalna jazda na rowerze jest bardzo podobna do tego, co robimy na naszych jednośladach.

Istotne jest, aby wiedzieć, jak prawidłowo ustawić licznik rowerowy. Są to uniwersalne urządzenia, które można rozbudować, aby zbierały duże ilości danych. Najlepsze ustawienia pozwalają w pełni wykorzystać dane i zmaksymalizować korzyści. Pokażemy, jak zrobić to dobrze.

Magnesy i czujniki w odpowiednich pozycjach

Większość czujników używanych przez licznik rowerowy do zbierania danych wykorzystuje standardowy protokół Ant+. Protokół ten jest, w uproszczeniu, tym, czym Bluetooth jest dla smartfonów. Podczas gdy Bluetooth preferuje połączenia jednopunktowe, licznik rowerowy może łączyć się z wieloma czujnikami i zbierać dane w czasie rzeczywistym ze wszystkich z nich.

Podstawą prostszych liczników, a nawet tych bezprzewodowych, jest magnes licznika zamontowany na jednej szprychy przedniego koła. Obraca się on wraz z kołem, podczas gdy czujnik odczytu montuje się na widelcu. Układ elektroniczny licznika zajmuje się resztą. Przetwarza on liczbę obrotów i oblicza średnią, maksymalną, aktualną prędkość oraz przejechane kilometry. Większość liczników wykorzystujących magnesy musi znajdować się w odpowiedniej odległości i pod odpowiednim kątem. Jeśli będą zbyt daleko, nie będą przesyłać danych.

Po drugiej stronie większe liczniki, które mają cechy komputera pokładowego, wyposażone są w czujniki zliczające. Jeden z nich montowany jest na korbie, czyli wewnętrznej części ramy. Czujnik ten będzie liczył naszą kadencję, a nawet przeliczał zebrane dane na orientacyjną moc. Czujnik prędkości znajduje się na piaście przedniego koła. Komputer pokładowy może regulować wysokość, podawać nam przyrost wysokości, dystans podjazdów, a co najważniejsze obsługuje systemy GPS i Glonass, dzięki czemu możemy dość dokładnie "narysować" naszą trasę.

Modele z wyższej półki robią to w czasie rzeczywistym, osiągając funkcjonalność i wygodę nawigacji pokładowej. Modele tańsze rysują trasę po jej zakończeniu. Oba są świetnymi dodatkami do naszej rowerowej historii.

Jak określić obwód opony

Jest to istotna wartość, przy której licznik rowerowy musi działać poprawnie. Nawet te bardziej wytrzymałe modele wymagają od nas wprowadzenia tej informacji w celu weryfikacji odległości w czasie rzeczywistym. Zazwyczaj są to wartości stałe, które odpowiadają temu, co mówi o nich system ETRTO do oznaczania opon. Obwód możemy znaleźć online znając oznaczenie. Wartości te dotyczą większości rozmiarów:

Możemy również zmierzyć obwód opony. Zaznaczamy to miejsce zarówno na oponie, jak i na podłożu. Następnie prowadzimy rower do przodu w jak najprostszej linii - można użyć metrówki stolarskiej lub innego narzędzia, które pomoże utrzymać prosty kierunek. Zaznaczamy kolejną oponę na ziemi, gdy znacznik opony wykona pełny obrót. Mierzy się odległość między nimi. Najprawdopodobniej będzie ona wystarczająco dokładna.

A co jeśli nie jesteśmy w stanie zmierzyć obwodu?

Aby zmierzyć obwód kół w sytuacji, gdy nie jesteśmy w stanie go zmierzyć, skorzystajmy z popularnych tabel znalezionych w internecie. Dokładnie odzwierciedlają one obwody kół rowerowych i uwzględniają ugięcie opony rowerowej podczas pracy. Jesteśmy pewni, że licznik rowerowy będzie w stanie zapewnić prawidłowe odczyty podczas pracy, gdy będzie posiadał taką wartość.

Pomiar GPS

Nowoczesne liczniki rowerowe doskonale radzą sobie z gromadzeniem informacji z czujników. Jednak dziś dane z pokładowego GPS mogą być odczytywane przez nowoczesne liczniki rowerowe. O różnicach w ich wykorzystaniu pisaliśmy już wcześniej. Licznik automatycznie wykrywa obecność satelitów i decyduje, który system jest najbliżej - GPS, Glonass.

Jak wprowadzić obwód do licznika koła?

Istnieje wiele sposobów na zmierzenie obwodu koła. Większe modele mogą poruszać się po menu tak jak smartfon. W przypadku mniejszych modeli dane te są wymagane przy uruchamianiu. Możemy też potrzebować dłuższego wciśnięcia przycisku funkcyjnego, aby uzyskać dostęp do innego menu.

Małe liczniki często radzą nam, aby wcisnąć mały przycisk masarski na spodniej konstrukcji. Po jego naciśnięciu (słomką lub długopisem) wprowadzamy wartość milimetrów.

Licznik rowerowy - Powszechna nowoczesność

Licznik rowerowy to dziś jedno z najbardziej poszukiwanych akcesoriów do rowerów. Dobry markowy produkt oferuje szeroki zakres funkcji i jest bardzo trwały. Bateria wystarcza na wiele godzin i szybko się ładuje, co pozwala na łatwe zaplanowanie trasy.

Nie ma znaczenia, co wybierzesz, warto zainwestować w ten świetny sprzęt. Jest on niezbędny podczas długich tras. Dzięki niemu możesz monitorować swoje postępy i dokładnie realizować plan treningowy. Dzięki temu zobaczysz, w których miejscach musisz jeszcze mocno popracować. Korzyści jest naprawdę wiele. Minusem jest to, że wszystko wiemy. Łatwiej też nas oszukać, bo wiemy wszystko. To jest długa droga.