Post

Jak sprawić, by hamulce twojego roweru nie piszczały

Wielu rowerzystów ma do czynienia z piszczącymi hamulcami podczas jazdy na rowerze, niezależnie od tego czy jest to rower MTB, szosowy czy trekkingowy. Nie bez znaczenia jest również jakość i koszt hamulców. Nawet najlepsze XTR-y mogą w końcu zacząć piszczeć, jeśli nie będą odpowiednio konserwowane.

Klocki hamulcowe są najdroższym elementem i wymagają wymiany częściej niż inne części. Istnieją trzy rodzaje klocków do hamulców tarczowych: żywiczne, półmetaliczne i metaliczne. Dostępne są trzy rodzaje klocków hamulcowych: półmetaliczne, metaliczne i żywiczne.

W zależności od tego, jakie klocki hamulcowe wybierzemy, możemy spodziewać się większej lub mniejszej trwałości, a także nieco innej skuteczności hamowania. Najbardziej trwałe klocki hamulcowe są metaliczne, ale najszybciej zużywają się w nich tarcze hamulcowe. Klocki hamulcowe żywiczne, wręcz przeciwnie, będą wymagały częstszej wymiany, ale oszczędzą nasze tarcze. Klocki hamulcowe, które są zużyte sprawią, że hamowanie będzie trudniejsze i głośniejsze.

Co powoduje, że hamulce w rowerze czasem piszczą?

Niewłaściwe ustawienie klocków hamulcowych prawdopodobnie spowoduje konkretny dźwięk tarcia o metalicznym brzmieniu. Przerywane dźwięki tarcia, z drugiej strony, wskazują, że klocki są wyrównane, ale tarcza jest lekko przekrzywiona. Klocki hamulców tarczowych są bliżej tarczy niż hamulców typu v-brake czy felg. Choć utrudnia to regulację, możemy się do tego przyzwyczaić.

Aby wyregulować tarcie klocków hamulcowych, należy dokręcić klocki tarczy hamulcowej, naciskając na jej uchwyt. Pomocna jest tutaj pomocna dłoń. Możemy walczyć sami, najpierw odkręcając śruby mocujące zacisk do ramy lub widelca, a następnie naciskając na klamki. Następnie przytrzymujemy zaciśniętą klamkę i palcem dokręcamy śruby. Na koniec należy puścić hamulec. Klocki powinny ustawić się w prawidłowy sposób. Możemy powtórzyć operację kilka razy, jeśli tak się nie stanie. Jeśli tarcze są wygięte lub krzywe, do ich wyprostowania posłuży narzędzie - klucz do prostowania tarcz hamulcowych 1666/2DP firmy Unior.

Co jeszcze może być przyczyną piszczących hamulców

Zanieczyszczenia są najczęstszą przyczyną pisku hamulców tarczowych. Klocki hamulcowe mają porowatą powierzchnię, która szybko wychwytuje wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia, takie jak smar, brud, tłuszcz czy piasek. Wystarczy dotknąć klocków hamulcowych lub tarcz tłustymi rękami, a wkrótce usłyszymy charakterystyczne piski.

Jak sobie radzić z piszczącymi klockami podczas jazdy na rowerze?

Jeśli podejrzewasz, że Twoja tarcza hamulcowa może być brudna lub miała kontakt z olejem lub smarem, możesz przetrzeć ją szmatką i środkiem do czyszczenia tarcz hamulcowych, takim jak XLC Brake Cleaner/ Muc-Off Disc Brake Cleaner. Mogą one usunąć cały smar i brud z powierzchni tarcz hamulcowych. Możesz również delikatnie przeszlifować klocki drobnym papierem ściernym, jeśli są zanieczyszczone. Jeśli to nie zadziała, trzeba będzie wymienić klocki.

Do środków zapobiegawczych należą piszczące klocki w rowerze.

Zwykło się mówić: "Lepiej zapobiegać niż leczyć". Przy wymianie klocka lub tarczy hamulcowej w rowerze należy zwrócić uwagę, czy powierzchnia nie uległa zeszkleniu. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy na stromych zjazdach, gdzie hamulce są często używane. Dochodzi wtedy do nagrzewania się tarczy hamulcowej, co może prowadzić do zeszklenia klocków. Jak można sobie z tym poradzić? Zacznijmy zjazd od zwolnienia klamek i lekkiego ich dokręcenia podczas jazdy po prostej, płaskiej drodze. Powtórzmy ten proces 5-10 razy, aż klocki poczują mocniejsze hamowanie.

Jak sobie radzić z piszczącymi klockami podczas jazdy na rowerze

Jeśli podejrzewasz, że Twoja tarcza hamulcowa może być brudna lub miała kontakt z olejem lub smarem, możesz przetrzeć ją szmatką. Mogą one usunąć cały tłuszcz i brud z powierzchni tarcz hamulcowych. Możesz również delikatnie przeszlifować klocki drobnym papierem ściernym, jeśli są zanieczyszczone. Jeśli to nie zadziała, trzeba będzie wymienić klocki.

Do środków zapobiegawczych należą piszczące klocki w rowerze.

Zwykło się mówić: "Lepiej zapobiegać niż leczyć". Przy wymianie klocka lub tarczy hamulcowej w rowerze należy zwrócić uwagę, czy powierzchnia nie uległa zeszkleniu. Jest to szczególnie ważne podczas jazdy na stromych zjazdach, gdzie hamulce są często używane. Dochodzi wtedy do nagrzewania się tarczy hamulcowej, co może prowadzić do zeszklenia klocków. Jak można sobie z tym poradzić? Zacznijmy zjazd od zwolnienia klamek i lekkiego ich dokręcenia podczas jazdy po prostej, płaskiej drodze. Powtórzmy ten proces 5-10 razy, aż klocki poczują mocniejsze hamowanie.

Piszczące klocki na mokre warunki

Co możesz zrobić, jeśli Twoje klocki hamulcowe wydają piskliwy dźwięk podczas jazdy w deszczu lub kałużach? Odpowiedź jest łatwa i nie wymaga wiele wysiłku. Tarcza hamulcowa i klocki hamulcowe zaczną piszczeć, jeśli będą mokre. Nie musimy się zatrzymywać i wycierać tarczy. Problem ten powinien zniknąć, jeśli zahamujemy 2-3 razy.

Hamulce hydrauliczne lub mechaniczne

Hamulce tarczowe, które są regularnie serwisowane i dobrze utrzymane, będą bardziej niezawodne niż jakikolwiek inny typ. Mimo że są bardziej złożone, hamulce tarczowe są prawie bezobsługowe. Filmy instruktażowe online mogą pomóc Ci nauczyć się regulacji i odpowietrzania. Jeżeli podczas zakupu nowego roweru stoisz przed wyborem pomiędzy hamulcami typu v-brake a hamulcami tarczowymi, upewnij się, że wybierzesz hamulce tarczowe.