Post

Jak przewozić rower samochodem?

(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()

Długodystansowa jazda na rowerze to popularna aktywność w okresie wakacyjnym. Nie zawsze mamy czas i możliwości, aby podróżować rowerem. Do najbardziej odległych i urokliwych zakątków Europy i Polski możemy dotrzeć samochodem. Sposobów na transport rowerów jest wiele. Przed zakupem zastanów się jak często będziesz korzystać z tego rozwiązania, ile rowerów będziesz przewozić oraz jakie są jego wady i zalety. Przedstawię najpopularniejsze metody transportu roweru samochodem.

Partnerem tego wpisu jest Skoda Polska.

Rower w bagażniku

To najlepsza opcja w kategorii budżetowej. W takiej sytuacji nie musimy wydawać nawet złotówki. Sposobów na uprzyjemnienie sobie tej formy transportu jest wiele. Polecam zakup pokrowców na rowery, które ochronią zarówno wnętrze pojazdu przed zabrudzeniami, jak i same rowery. Zapobiegnie to również przemieszczaniu się rowerów po bagażniku. Nie każdy będzie chciał mieć rowery ułożone jeden na drugim w pokrowcach. Możemy też mieć problem ze zmieszczeniem w pokrowcu niektórych dużych rowerów.

Skoda ma ciekawe rozwiązanie dla kilku swoich modeli. Uchwyty montażowe pozwolą na bezpieczne przewożenie dwóch rowerów w bagażniku, po uprzednim zdjęciu kół. Delikatne elementy roweru są chronione przed uszkodzeniem.

Korzyści: - nie musisz wydawać ani grosza na transport rowerów. - Rowery są chronione przed warunkami atmosferycznymi i owadami przylegającymi do ramy. - jazda z rowerami w bagażniku nie generuje dodatkowego oporu powietrza. - nie zwiększa się szerokość ani wysokość pojazdu.

Jeśli nie używasz pokrowca na samochód, możesz łatwo zabrudzić jego wnętrze. Istnieje również ryzyko uszkodzenia roweru, jeśli przewozi się go "luzem".

Bagażnik rowerowy montowany na dachu

(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()

Jest to najpopularniejsza metoda przewożenia roweru samochodem. Na dachu montowane są dwie poprzeczne belki z przymocowanymi specjalnymi uchwytami rowerowymi. Belki mogą być również używane do transportu desek snowboardowych, desek surfingowych lub boxu dachowego. Nie jest to najlepsze rozwiązanie z wielu powodów, ale uważam, że jest najbardziej opłacalne pod względem tego, co otrzymujesz. Warto zainwestować w średniej klasy drążki i mocowania. Pęd powietrza występujący podczas przewożenia rowerów na dachu może spowodować oddzielenie się uchwytu od belki.

Zalety: - nie rysuje lakieru samochodu - nie ogranicza widoczności, - nie blokuje dostępu do bagażnika - pręty można wykorzystać również do innych rzeczy.

Wady montażu rowerów na dachu to: - może to być trudne, zwłaszcza jeśli samochód jest wysoki. Bagażniki wysuwane z dachu są dobrym rozwiązaniem, ale mogą być drogie, zwiększać spalanie i ograniczać maksymalną prędkość samochodu.

Bagażnik rowerowy na tylną klapę

Jeśli nie masz możliwości zamontowania rowerów na dachu samochodu, możesz zainstalować bagażnik z tyłu pojazdu. Belki dachowe i bagażniki są uniwersalne (jeden bagażnik pasuje do szerokiej gamy samochodów), więc znalezienie bagażnika na tylną klapę jest już trudniejsze. Ten bagażnik nie jest kompatybilny z każdym samochodem. Wszystko zależy od konstrukcji. Ważne jest, aby sprawdzić, czy rowery zamontowane na takim bagażniku nie zasłonią nam tablicy rejestracyjnej lub świateł. Jest to najmniej preferowana przeze mnie metoda transportu rowerów. Bagażniki na tylną klapę można kupić już za 150 zł. Polecam jednak wydać nieco więcej.

Korzyści: - Rowery zamontowane w ten sposób stawiają mniejszy opór powietrza niż te zamontowane na dachu - Nie inwestujemy w belki dachowe czy haki montażowe

Wady: - łatwo zarysować lub wgnieść klapę - zwiększa zużycie paliwa w samochodzie - ogranicza widoczność do tyłu - blokuje dostęp do bagażnika - w wielu przypadkach kłopotliwa metoda montażu bagażnika

Bagażnik rowerowy na hak

Zaczep na samochodzie pozwala na zamontowanie specjalnej platformy, na której umieszczamy rowery. Ten typ bagażnika można spotkać w samochodach terenowych i SUV-ach, gdzie bagażnik dachowy byłby zbyt wysoko, aby kierowca mógł do niego sięgnąć. Jego główną wadą jest to, że wymaga haka holowniczego, którego montaż jest kosztowny. Bagażniki na hak są również droższe niż te mocowane do dachu lub klapy. (Można kupić tańszy bagażnik, w którym wieszamy rowery na bagażniku, ale nie podpieramy ich u podstawy - ale ten typ bagażnika nie jest dla mnie). Myślę, że solidny uchwyt na hak jest najlepszą opcją do transportu rowerów, zwłaszcza jeśli robisz to częściej niż dwa razy w miesiącu.

Zalety: - zazwyczaj łatwy i szybki montaż (choć nie zawsze tak jest w przypadku najtańszych modeli) - warto zainwestować w modele uchylne, bo pozwalają na otwarcie bagażnika. - nie rysuje klapy. - nie stawia oporu powietrza jak rowery montowane na górze. - bagażniki są uniwersalne, można je stosować w każdym samochodzie. - hak można wykorzystać również w innym celu.

Wady - zasłania światła i tablicę rejestracyjną (na szczęście od stycznia 2016 r. można dorobić trzecią tablicę i bagażnik musi mieć na nią miejsce). - Zasłania tylne szyby, co ogranicza widoczność.

Przyczepka samochodowa

Przyczepa może być używana z zaczepem. Oprócz zwykłych bagażników można kupić przyczepkę rowerową. Będzie to mniej uniwersalne rozwiązanie, ale nadal będzie dostępne. Jazda z przyczepą towarową wymaga pewnych umiejętności, a parkowanie nie jest łatwym zadaniem. Zakup przyczepy jest kosztowny i potrzebne jest miejsce, w którym można ją przechowywać. W tym przypadku z pomocą przychodzi wypożyczalnia przyczep.

Korzyści: - pozwala na załadowanie dodatkowego bagażu - może być przydatna do przewożenia rowerów i innych przedmiotów - nie ogranicza dostępu do bagażnika - specjalne przyczepki rowerowe umożliwiają zabranie znacznie większej liczby rowerów niż bagażniki (4 rowery vs. 25 rowerów)

Wady: - utrudnia parkowanie samochodu - zakup przyczepki może być kosztowny, więc warto przeliczyć opłacalność. W razie potrzeby należy ją wypożyczyć. - rowery muszą być zabezpieczone przed przemieszczaniem się w przyczepie. - zauważalnie wzrasta spalanie samochodu.

Można wybierać spośród różnych opcji. Wszystkie te opcje nie są idealne i będą wymagały pewnych kompromisów. Wybrałem bagażnik montowany na haku, ponieważ jest łatwy w użyciu i nie ma ryzyka uszkodzenia tylnej bramy. W przeszłości, bez zaczepu, przewoziłem rowery, ale nie przewożę dużej grupy ludzi ani większego bagażu. Gdybym miał zaczep, a nadal bym go nie miał, zdecydowałbym się na bagażnik dachowy. Gdybym nie był zbyt wysoki i drobny, ale musiałbym przewozić cztery rowery, wybrałbym bagażnik na klapę bagażnika, ponieważ łatwiej jest je na nim zamontować.

To zestawienie pokazuje, że przed zakupem warto się dobrze zastanowić, aby rozwiązanie spełniało nasze oczekiwania i możliwości. Jeszcze raz chcę podkreślić, jak ważne jest korzystanie z dobrych rozwiązań. Sortowanie według najniższej ceny nie jest najlepszym sposobem. Tanie bagażniki nie są gwarancją sprawnego transportu. Właśnie takiego transportu rowerów Wam życzę. Warto od czasu do czasu zabrać swój dwukołowy pojazd w miejsca, w które zazwyczaj byśmy nie pojechali.

(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()