Jak mogę chronić swój rower przed kradzieżą?
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Kiedy jeżdżę po mieście, jestem zdumiony, że ludzie nie zabezpieczają wystarczająco swoich rowerów. Albo w ogóle nie zabezpieczają swoich rowerów. Powszechnie uważa się, że grubsza linka sprawi, że rower będzie bezpieczniejszy. Żadne zapięcie nie zagwarantuje, że rower nie zostanie skradziony. Wytrwały złodziej osiągnie swój cel. Możesz go odstraszyć, zabezpieczając swój rower lepiej niż rower znajdujący się tuż obok. Aby chronić swój rower, musisz zrobić coś jeszcze. Na tym blogu przedstawiłem kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby przygotować się na możliwość kradzieży roweru, co ułatwi jego odzyskanie. Jak mówi stare powiedzenie, "miej nadzieję na najlepsze, ale przygotuj się na najgorsze". Jest to również prawdą w tym przypadku.
Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą
Jeśli chodzi o zabezpieczanie roweru, należy kierować się głową. Rower musi być odpowiednio zabezpieczony, ale korzystanie z niego nie powinno być aż tak trudne. Jeśli dużo jeździsz i często się zatrzymujesz, nie jest dobrym pomysłem przypinanie roweru łańcuchem i przypinanie kół linką oraz uzbrajanie alarmu jako zabezpieczenia. Szybko okaże się, że przypinanie roweru zajmuje zbyt dużo czasu. Należy wybrać rodzaj i liczbę urządzeń zabezpieczających, aby nie były zbyt trudne w użyciu, ale nadal zapewniały wysoki stopień ochrony.
Innym przykładem może być pozostawianie roweru na zamkniętym osiedlu lub w specjalnej rowerowni. To może sprawić, że stracimy czujność i uwierzymy, że rower jest bezpieczny. Słyszałem wiele historii osób, które straciły swój rower w ten sposób. Myśleli, że nikt nie dostanie się na teren osiedla, a tym bardziej bloku, więc nie zabezpieczyli roweru niczym. Nawet na zamkniętym osiedlu nie jest trudno wejść i złodziej może z łatwością ukraść rower niezauważony. Nawet nagranie jego twarzy na CCTV niewiele pomoże, bo takich złodziei najczęściej widuje się poza domem.
Zachęcam do nie popadania w paranoję, ale też do nie ulegania fałszywemu poczuciu bezpieczeństwa. Wyważenie tych dwóch kwestii może być trudne, ale przy odrobinie zdrowego rozsądku i dobrym zapięciu rowerowym zmniejszysz ryzyko kradzieży.
Jaki jest najlepszy sposób na zabezpieczenie roweru?
W sklepach rowerowych można znaleźć różne zapięcia rowerowe, których ceny wahają się od 5 złotych do kilkuset. Od 5 złotych (zadaj sobie pytanie, co można zabezpieczyć czymś za pięć złotych?) Jaki rodzaj zabezpieczenia kupić? Które jest najbezpieczniejsze i najwygodniejsze?
Linka zabezpieczająca
Linka nie jest najskuteczniejszym sposobem zabezpieczenia roweru przed kradzieżą.Stalowa linka jest zazwyczaj gęsto lub bardzo gęsto pleciona, aby zapobiec jej przecięciu. Lina jest pokryta plastikową osłoną dla wygody, estetyki i ochrony lakieru. Osłona jest często grubsza niż lina. Te zapięcia mogą kosztować od 5 do 125 złotych, ale nie są najlepsze dla głównego zabezpieczenia roweru. Bez względu na to, jak gruba jest linka, należy ją szybko przeciąć. Wszystko zależy od rozmiaru nożyc do cięcia. Przy odrobinie siły i sprytu te "zapięcia" z marketu można rozerwać. Linki można wykorzystać do zabezpieczenia roweru w inny sposób, np. przypinając koła. Pokażę, jak uniemożliwić komuś kradzież koła lub siodełka.
Na poniższym filmie widać, jak łatwo można przeciąć linkę zabezpieczającą rower. Linki nie są najlepszym sposobem na zabezpieczenie roweru, szczególnie jeśli planujesz pozostawić go bez opieki na dłużej niż kilka chwil. W filmie omawiam również inne rodzaje zabezpieczeń rowerów. Subskrybuj mój kanał, a będzie mi bardzo miło.
Linka z tulejami
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
Tego typu rozwiązanie nosi nazwę "steel o flex". Metalowe tuleje są nawleczone na stalowy kabel, aby utrudnić jego przecięcie. Wydaje się to lepszą opcją niż tradycyjne kable. Niestety nie jest to prawdą i złodzieje są w stanie z łatwością przeciąć takie zabezpieczenia.U-Lock
Jest to stalowy pręt, który wkłada się przez ramę do miejsca, w którym chce się przypiąć rower. Dobre U-Locki powinny być wykonane ze stali, która została odpowiednio zahartowana. Blokada musi być zabezpieczona przed podważeniem, a pręt powinien mieć co najmniej 12 milimetrów szerokości, aby chronić nasz rower. U-locki kosztują więcej niż linki, ale przyzwoity U-lock można kupić już za około 80 złotych.
Uważam, że U-lock to doskonały sposób na zabezpieczenie roweru i jest to moja osobista rekomendacja. Polecam zwrócić uwagę na Kryptonite Abus i OnGuard. Nie warto rozglądać się za najtańszymi U-lockami na rynku, które można łatwo przeciąć, mimo że wyglądają na solidne.
Rozmiar U-locka jest wadą, szczególnie w przypadku większych modeli, które pozwalają przypiąć dwa rowery. Najlepiej nosić go w plecaku lub torbie albo przypiąć do ramy lub bagażnika.
Od wielu lat używam u-locka Kryptonite Evolution 4. Jest tak solidny, że już samym wyglądem odstrasza złodziei. Nikt jeszcze nie testował skuteczności odpinania. Mam nadzieję, że tak pozostanie.
Łańcuch
Materiał używany do produkcji porządnych łańcuchów różni się od tych sprzedawanych w sklepach. Chociaż możliwe jest samodzielne stworzenie zabezpieczenia łańcuchowego, najlepiej jest polegać na ekspertach w tej dziedzinie. Dobre łańcuchy są drogie i nie należy się oszukiwać, że można je kupić za mniej niż 100 USD.
Waga to kolejny czynnik, który może być problematyczny - producenci nie lubią się tym chwalić, ale przyzwoite łańcuchy ważą od 2 do 4 kilogramów. Dostępne są lżejsze wersje, ale są one zazwyczaj krótsze lub łatwiejsze do cięcia.
Łańcuch jest lepszą opcją niż U Lock do zabezpieczenia roweru w mniej popularnym miejscu. Jest również łatwiejszy w transporcie, ponieważ można go zwinąć lub schować w pojemniku zamontowanym na ramie.
Wysoka waga przyzwoitego łańcucha może być główną przeszkodą przy zakupie. Wiele osób korzystających z łańcuchów trzyma je pod biurkiem w pracy lub w szkole, gdzie zostawiają swoje rowery na dłuższy czas.
Składane zapięcie
To wyjątkowy sposób zabezpieczenia roweru, który łączy wodę i ogień. Jest elastyczne i może być używane do zabezpieczenia roweru łatwiej niż U-Locki, ale jest lżejsze niż łańcuchy. Po złożeniu zajmuje mniej miejsca niż poprzednie zapięcia.
Można powiedzieć, że jest to zapięcie idealne. Nity łączące poszczególne panele są najsłabszą częścią składanego zabezpieczenia. Na poniższym filmie widać chłopca przecinającego nit Abus. Prawdziwemu włamywaczowi zajęłoby to mniej czasu. Niestety, takie składane zapięcie nie utrzymałoby mojego roweru na miejscu zbyt długo. Wciąż jest to lepsza alternatywa niż linka, którą można przeciąć sekatorem. Aby wymusić dobre zapięcie, trzeba użyć bardziej specjalistycznego sprzętu. Ceny tego typu zabezpieczeń zaczynają się w okolicach 150 złotych. Polecam zwrócić szczególną uwagę na zapięcia firm Abus i Trelock.
Blokada tylnego koła w rowerze
Często są montowane fabrycznie w rowerach miejskich. Blokuje ona tylne koło, uniemożliwiając odjechanie rowerem. Zapobiega również kradzieży tylnego koła. Powinien być stosowany jako uzupełnienie innych zapięć. Do niektórych modeli można przymocować specjalny łańcuch w celu dodatkowego zabezpieczenia roweru.
Śledzenie GPS
Jest to dobra opcja uzupełniająca klasyczne funkcje bezpieczeństwa. Ma jednak pewne wady. Więcej o lokalizatorach rowerowych (GPS i Bluetooth) napisałem w osobnym podlinkowanym tekście na blogu. Zainteresowanych zachęcam do lektury, bo to bardzo ciekawy temat.
Jak chronić koła i siodełko?
Wynalezienie szybkozamykacza (motylka) znacznie ułatwiło rowerzystom szybką regulację wysokości siodełka oraz zakładanie i zdejmowanie kół. Niestety, pomaga również złodziejom w ich kradzieży. Złodziej, który kradnie koła, siodełko lub inne drogie części, musi być zdesperowany.
Najlepszym sposobem na ochronę zdrowia jest zaprzestanie jedzenia motyli. Zacisk wspornika siodełka należy wymienić na taki, który można odkręcić imbusem. Dostępne są również zaciski imbusowe do kół. Można również kupić takie, które wymagają użycia specjalnego klucza. Na przykład TranzX produkuje takie zaciski. Nadal byłbym ostrożny. Gdy zapomni się klucza, a na przykład na drodze pojawi się dętka do wymiany, od razu pojawi się problem.
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()
WheelNutz (nakrętki kół bez szybkozamykacza) i WheelBoltz to dwa interesujące rozwiązania. Te dwa rozwiązania pozwalają na odkręcenie kół tylko wtedy, gdy są skierowane do góry. Przymocowanie U-Locka do roweru uniemożliwi jego obrócenie, a tym samym odkręcenie kół.
Istnieje wiele różnych rodzajów blokad do zapięć rowerowych
Z kluczem - najlepsze klucze są opatentowane z kartą kodową, bez której nie można dorobić nowego klucza.
2. Jedyną zaletą szyfrów jest brak możliwości zgubienia klucza. Zamki te można również szybko otworzyć. Jeśli zauważysz, że U Lock lub łańcuch został otwarty za pomocą kodu, powinieneś kupić inny zamek.
Aplikacja na smartfona - zapięcia pojawiają się dla tych, którzy kochają najnowsze technologie. Zamek otwiera się, gdy zbliżymy do niego nasz smartfon. Na razie traktowałbym to jako ciekawostkę. To interesujący pomysł, ale ma się wrażenie, że przeprowadzany jest poważny test na pierwszych nabywcach.
Uważaj, gdzie parkujesz swój rower i jak jest zabezpieczony
Złodziej może ukraść rower nawet w najbardziej zatłoczonym miejscu na Ziemi. Jeśli nie masz dobrego zabezpieczenia, nikt tego nie zauważy. Wciąż lepiej jest zostawić rower w miejscu, które jest ruchliwe, niż na bocznej drodze. Źle zabezpieczonego roweru nie warto zostawiać w miejscu, nad którym złodziej może dłużej "popracować". Jeśli zamierzasz przechowywać rower w piwnicy, musi ona mieć dobre drzwi. Rower musi być przypięty do kotwy ściennej lub czegoś innego, czego nie można przeciąć ani wyrwać.
Właścicielom drogich rowerów nie trzeba przypominać o niebezpieczeństwach związanych z pozostawieniem ich na noc w piwnicy budynku mieszkalnego. Słyszałem o kradzieżach na zlecenie, gdzie złodziej był dobrze przygotowany i poszedł po konkretny rower. Szlifierka, ciekły azot i pręty do podważania to wszystko, czego potrzebujesz, aby usunąć wszelkie zabezpieczenia. W nocy może być za późno, by ktoś zorientował się, skąd dochodzi hałas.
Warto też zwrócić uwagę na sposób przypięcia roweru. To miejsce nie może być słabsze niż zapięcie, którego używamy! Jeśli przypniemy rower np. do siatki, złodziej może odjechać z rowerem, nie dotykając zabezpieczenia. Po prostu przetnie siatkę.
W Internecie krąży słaba opinia, że zabezpieczenie roweru powinno kosztować co najmniej 10% jego wartości. Nie jest to zbyt dobry pomysł. Więcej na ten temat napisałem w podlinkowanym artykule, ale tutaj powiem tylko - kup dobre zabezpieczenia. Nie ma znaczenia, czy rower kosztuje 500 czy 5000 złotych. Nie warto oszczędzać na zapięciu.
Podsumowując
Dobre urządzenie zabezpieczające nie zagwarantuje 100% ochrony przed kradzieżą, ale zmniejszy ryzyko. Pamiętaj, że złodziej zawsze szuka okazji. Nie warto tego robić. Ze swojej strony polecam użycie U-Locka, łańcuszka lub składanego zapięcia.
A co jeśli chcesz pojeździć, ale zostawiasz rower w sklepie tylko na chwilę? Nie ma potrzeby noszenia ciężkiego żelastwa. Jeśli chcę kupić przekąskę lub napój, pojadę na najbliższą stację benzynową. Sama znajomość twarzy złodzieja może nam niewiele powiedzieć. Wydaje mi się mało prawdopodobne, by ktoś ukradł rower z miejsca, w którym jest kilka kamer.
Jeśli jedziesz do zwykłego sklepu "tylko na chwilę", nie radziłbym zostawiać go bez niczego. Będziesz miał szczęście za pierwszym razem, ale jeszcze tysiąc razy będziesz miał rację. Czego Tobie i sobie nie życzę :)
Możesz również przeczytać mój wpis na blogu o ubezpieczeniu roweru od kradzieży.
(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()