Post

Dlaczego mój rower jeździ tak szybko?

(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()

Kiedy wracasz na rower po długim czasie, czujesz, że coś jest nie tak. Pedałujesz zbyt mocno, lub jak niektórzy mówią "rower jedzie szybko" ;) Czy rower nie chce jechać? Czy czujesz, że Twój rower kiedyś jeździł lepiej, a teraz toczy się jak po smole? Czy to prawda, że rower kolegi jeździ lepiej? Zanim schowasz swój rower lub pobiegniesz do sklepu i kupisz nowy, zapoznaj się z poniższą listą. Może się okazać, że przyczyna jest łatwa i niedroga do naprawienia. Może się też okazać, że problem nie leży po stronie roweru, lecz po stronie użytkownika.

Zapraszam do obejrzenia filmu na YouTube, w którym omawiam powody, dla których jazda na rowerze jest trudna. Subskrybuj mój kanał YouTube.

Brak kondycji

To nie żart - sprawny i zdrowy rowerzysta to połowa sukcesu. Nawet najlepsze rowery nie mogą jeździć same. Jazda może być trudna, jeśli wybierze się nieodpowiedni typ opon lub roweru do swojego stylu jazdy. Trudno oczekiwać od roweru górskiego z szerokimi oponami, agresywnym bieżnikiem i wysokimi oporami toczenia łatwej i płynnej jazdy na 200-milowej trasie asfaltowej. (Jeśli ktoś dobrze jeździ w ten sposób, polecam przesiadkę na rowery szosowe/gravelowe w ramach testu. Zaczniesz latać! ).

To normalne, że rozkręcenie się zajmie trochę czasu, jeśli dopiero wracasz na rower po przerwie. Daj sobie 100-200 km na przyzwyczajenie się do czterech liter i dwóch nóg, które musisz pedałować. Zacznij powoli, ostrożnie i stopniowo wydłużaj czas spędzony na rowerze.

Ciśnienie w oponach

Jest to bardzo częsty błąd, który może utrudnić jazdę. Widziałem rowerzystów, których obręcze prawie ocierały się o ziemię z powodu niskiego ciśnienia w oponach. Ciśnienie należy sprawdzać regularnie, co najmniej dwa razy w tygodniu lub przed każdą większą jazdą. Nie można po prostu ścisnąć opony i jeśli wydaje się twarda, to wszystko jest w porządku. Zamiast tego użyj manometru. Nie musi to być niezależny przyrząd. Wystarczy ciśnieniomierz na pompce rowerowej lub na stacji benzynowej.

Każda opona jest oznaczona, aby wskazać zakres ciśnienia, w jakim powinna być napompowana. Więcej na ten temat napisałem w artykule, do którego link znajduje się na początku akapitu. Im wyższe ciśnienie w oponach, tym cięższy jesteś (lub więcej bagażu przewozisz). Ważne jest, aby nie schodzić poniżej ciśnienia zalecanego przez producenta, chyba że celowo obniżasz je na rowerze górskim, aby zwiększyć przyczepność.

Niskie ciśnienie może uszkodzić opony i sprawić, że jazda będzie cięższa. Ciśnienie należy sprawdzać regularnie.

Jazda w dobrym stanie

Większość objawów można szybko wykryć, regularnie jeżdżąc na rowerze. Łańcuch staje się głośniejszy i "tańczy" wokół zębatek. Może to być oznaką naciągniętego łańcucha lub problemu z przerzutką. Istnieje wiele innych powodów, dla których układ napędowy może działać nieprawidłowo - brudne/wygięte linki i pancerze, wygięty lub złamany hak przerzutki, wygięty wózek (łącznik między ramą a tylną przerzutką), zużyte zębatki i korby oraz zużyte łożyska w suporcie.

Jeśli układ napędowy roweru nie działa prawidłowo i nie znasz przyczyny, zanieś go do centrum serwisowego i pozwól mu ocenić sytuację. Układ napędowy powinien być cichy i wydajny, w przeciwnym razie jazda będzie utrudniona.

Regulowane hamulce

Może to banał, ale nie każdy o tym pamięta. Obróć każde koło i sprawdź, czy nie ociera o klocki hamulcowe. Jeśli masz hamulce tarczowe, upewnij się, że tarcza NIE ociera o klocki. Koło może szybko przestać się obracać, nawet jeśli obrócisz je bardzo mocno. Należy sprawdzić hamulce i wyregulować je w razie potrzeby.

Sprawne koła

Jesteśmy już przy temacie kół. Przyczyną mogą być również piasty. Znajdują się tam łożyska, które - zużyte/zabrudzone/nienasmarowane - będą stawiać duży opór i część naszej siły, zamiast iść na jazdę do przodu, pójdzie na pokonanie tego dodatkowego oporu. Zakręć każdym kołem, z odpiętymi hamulcami lub zdjętymi klockami hamulcowymi. Lub jeśli koło zatrzymuje się podejrzanie szybko.

Na blogu znajduje się przewodnik pokazujący, jak sprawdzić przednią piastę i jak sprawdzić tylną piastę, jeśli piasta ma łożyska kulkowe. Mam też film o wymianie łożysk maszynowych, które de facto też są łożyskami kulkowymi, ale zamkniętymi w kompaktowej obudowie.

Pozycja stóp i siodełka na pedałach

Ustawienie siodełka również wpływa na naszą jazdę. W podlinkowanym poście napisałem więcej na ten temat, ale ogólnie rzecz biorąc, podczas ustawiania wysokości siodełka noga musi być prawie całkowicie wyprostowana po naciśnięciu pedału. Ustawienie siodełka może zająć dużo czasu. Może się zdarzyć, że trzeba będzie je wyregulować o milimetr. Nie ma się czego wstydzić, po prostu trzeba to zrobić. Jeśli kolana bolą po 10 km jazdy, problemem może być siodełko (lub rozmiar ramy, ale to już inna historia).

(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()

Drugim problemem, o którym już wspomniałem, jest sposób ułożenia stóp na pedałach. Przednia część stopy powinna spoczywać na pedałach. Poduszka naszej stopy będzie wtedy naciskać na oś pedału. Unikaj pedałowania piętą lub środkiem stopy. Nie jest to dobry sposób pedałowania. Jeśli nie możesz prawidłowo siedzieć ze stopami na pedałach, albo siodełko musi zostać wyregulowane, albo rama jest zbyt duża/mała.

Wybór przełożeń

Omówiłem już kadencję na rowerze więcej niż raz, ale nadal warto ją odświeżyć. Najlepiej jest wybrać przełożenie, które pozwala pedałować z niewielkim oporem. (Zazwyczaj wiąże się to ze zwiększeniem kadencji (liczby obrotów pedałów wykonywanych na minutę).

Najlepiej przetestować swoją kadencję samodzielnie. Jedź po płaskim asfalcie, ale nie pedałuj szybciej niż zwykle. To nie jest wyścig. Policz, ile razy obrócisz korbą w ciągu 30 sekund. Pomnóż wynik przez dwa, aby uzyskać swoją kadencję. (Oczywiście najlepiej jest użyć licznika, który da ci średnią z całej jazdy, ale liczenie siebie jest dobrym punktem wyjścia).

Nie jest zaskoczeniem, że jeździsz ciężko, jeśli jeździsz z ciężkimi biegami i pedałujesz powoli (50/60/70 cykli na minutę). W trakcie jazdy staraj się stopniowo zwiększać tę liczbę, zmniejszając przełożenie z tylnego biegu na siatkę. Jeśli spróbujesz zwiększyć kadencję z 60 do 90, poczujesz, że nogi zaraz odlecą. Jazda z taką kadencją jest możliwa, ale wymaga cierpliwości.

Byłem kolarzem siłowym i miałem w rowerze napęd trekkingowy (48 zębów na łańcuchu, 11 na kasecie). Marzyłbym o napędzie szosowym, aby jechać szybciej. Na tych przełożeniach można spokojnie (o ile starczy sił) jechać 45-50 km/h. Do takich prędkości zbliżałem się tylko z większych wzniesień, więc winę przypisywałem miękkim przełożeniom. To był błąd. Aby jeździć szybciej, wróć do pierwszego akapitu tego wpisu i popraw swoją kondycję.

Podsumowanie

Rower, pomimo swojego wyglądu, jest maszyną prostą (z wyjątkiem topowych maszyn z elektroniką na pokładzie). Możesz użyć metody eliminacji, aby określić, co powoduje, że rower nie jeździ już tak płynnie jak kiedyś. Jeśli rower działa płynnie i bez oporów, jazda powinna być lekka i przyjemna.

(adsbygoogle=window.adsbygoogle||[]).push()