Post

Centrowanie opony rowerowej

Wycentrowanie koła w rowerze polega na skorygowaniu napięcia w szprychach, aby koło nie "biło" w złą stronę. Często mówi się, że koło "odjechało". Profesjonalne warsztaty rowerowe korzystają z maszyn centrujących, które pomagają w centrowaniu kół. Niestety, sprzęt ten kosztuje około 1000 zł. Amatorskie centrownice można kupić już za 200 zł. Uważam jednak, że jest to zbędny wydatek i bez problemu można to zrobić w domu.

Klucze do zdejmowania nypli

To jest jedyny klucz, którego potrzebujemy. Jest on przeznaczony do nypli - tych małych elementów na końcu szprych. Klucze te są dostępne w różnych rozmiarach, aby dopasować je do nypli - zazwyczaj 3,2 mm, 3,3 mm i 3,4 mm. Istnieją również nyple 4.0mm. Ważne jest, aby wiedzieć, jaki typ klucza jest potrzebny. Różnica 0,1mm może wydawać się niewielka, ale zbyt mały lub zbyt duży klucz utrudni lub uniemożliwi wycentrowanie.

Poniżej przedstawiamy niektóre ze sposobów kontaktu z nami.

uniwersalny n

klucze płaskie

To inwestycja rzędu 20-40 zł, aby mieć trzy najpopularniejsze rozmiary w jednym narzędziu.

. Jako

W ostateczności można użyć małych szczypiec lub ich kombinacji. Nie jest to jednak zalecane, ponieważ podczas centrowania pożądana jest precyzja, a takie narzędzia nie mogą jej zagwarantować.

Przed wycentrowaniem koła należy sprawdzić, czy żadna ze szprych nie jest złamana lub poluzowana. Jeśli znajdziesz luźną szprychę, należy ją dokręcić, aż będzie tak napięta i tak samo napięta jak sąsiednie szprychy po tej samej stronie.

Następnie należy odwrócić rower do góry nogami i znaleźć miejsce, w którym koło najbardziej bije. Można dokręcić hamulec (szczękowy, ale w przypadku hamulców tarczowych przyda się coś przymocowanego do widelców, co pomoże) tak, aby klocek dotykał tego miejsca.

Regulacja napięcia szprych

Regulujemy napięcie szprych w miejscu, gdzie obręcz styka się z podkładką. Luzujemy koła od strony, która trze i dokręcamy szprychy po przeciwnej stronie. Jak pokazano na poniższym obrazku. Pamiętajmy, że nyple powinny być "do góry nogami" i dokręcamy w lewo. Nie w prawo jak jesteśmy przyzwyczajeni. Luzujemy je w przeciwnym kierunku, czyli w prawo, a nie w lewo.

Rysunek z książki L. Zinna, Sztuka serwisowania rowerówNapięcia

Obróć koło bardzo ostrożnie, nie więcej niż o 1/4 obrotu. Obręcz będzie powoli odciągać się od bloku. Po ustawieniu koła sprawdź je ponownie. Koło musi być sprawdzone po obu stronach obręczy - na przemian.

To jest to, co ja nazywam

Ponieważ możliwe jest, że koło będzie wycentrowane tylko z jednej strony, a to będzie utrudniało jazdę.

Najlepiej nie dokręcać nypli zbyt mocno. Jeśli to zrobisz, koło stanie się niecentryczne. Powinieneś również obracać się czując, a nie kierując się zmysłami.

Koło z centrem wynagrodzi nam gładszą i dłuższą jazdę.

.